L’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha valorat positivament, però amb prudència, la posada en funcionament avui del tram de la B40 que permet unir Abrera i Terrassa. Amb l’obertura dels 6,2 quilòmetres del tram que connecta la via d’alta capacitat entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, es redueix gairebé en 10 minuts el trajecte, facilitant la mobilitat entre dues de les comarques amb més pes industrial a Catalunya.
Ballart afirma que “per a la ciutat, l’obertura d’aquest tram, obre moltes oportunitats de relació a tots els nivells, sobretot, a nivell empresarial i industrial, amb la comarca del Baix Llobregat. D’altra banda, si acaben fent-se els enllaços amb la C-16 i la C-58 també tindrà un paper molt important com a ronda de la ciutat. És per això que demanem que es completin els enllaços que encara són provisionals i, sobretot, el tercer carril de la C-16 a l’alçada de Terrassa, perquè no tinguem un col·lapse a partir d’avui que es posa en funcionament aquest tram”.
Terrassa reclama des de fa més de 20 anys que s’obri el ramal de les Aymerigues, que significaria un enllaç de la B40 a la zona oest de la ciutat, imprescindible per treure trànsit intern dels carrers urbans. “És una actuació que hem parlat amb el Ministeri, però que porta dues dècades encallada. La nostra prioritat és que es pugui arribar a fer i faci una funció de ronda”, segons explica l’alcalde.
D’altra banda, l’anunci de la possible signatura imminent del conveni entre el Ministeri i la Generalitat per al projecte del tram que ha d’unir Terrassa i Sabadell se celebra “amb prudència i preocupació, ja que s’han fet molts anuncis que no s’han complert. El consens en el territori per la ronda Nord és pràcticament total i ja tenim la proposta del traçat. Ara, esperem que la Generalitat estigui a l’alçada i que no hi hagi més excuses i s’acabi signant aquest conveni per tal de poder tenir aquesta via d’alta capacitat completada fins a una altra via d’alta capacitat com és la C-58, a través de la ronda Oest de Sabadell”.
L’alcalde de Terrassa, que avui ha assistit a l’acte d’obertura d’aquest nou tram de la B40 a Abrera, ha volgut destacar que “la ruta que avui hem fet per la B40 amb els autocars oficials no ha arribat fins al final del trajecte a Terrassa, potser perquè no es vol ensenyar que aquesta via acaba a una rotonda. És inconcebible que una via d’aquesta alta capacitat acabi d’aquesta manera, això ens pot provocar a partir d’avui mateix una gran congestió a la ciutat i és de sentit comú que s’acabin amb celeritat aquests quatre quilòmetres que falten per arribar a enllaçar amb la C-58”.
Aquest nou tram entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls permet connectar de forma directa el Baix Llobregat (Abrera) amb el Vallès Occidental (Terrassa), s’ha efectuat amb un pressupost de 268 milions d’euros. Aquesta autovia es va planificar als anys 60 com una autovia orbital que unís el Penedès, el Vallès i el Maresme sense passar per l’AP-7. Anteriorment, s’havien posat en servei els trams Abrera-Olesa de Montserrat (2010); Viladecavalls-Terrassa (2013); i el tram Granollers-Mataró (2015).
Actualment, aquest recorregut s’ha de fer per un tram de l’AP-7, molt congestionat des de l’alliberament dels peatges, i per la C-16, que és una autopista de peatge. Els increments de trànsit a l’AP-7 han estat generalitzats al seu pas pel Vallès, amb va lors que oscil·len entre els 15.000 i els 30.000 vehicles diaris més, dels quals entre 3.500 i 5.000 són vehicles pesants.
Amb aquesta nova connexió, que avui s’obre al trànsit, es preveu la reducció de la circulació per l’AP-7 i també per la carretera de Martorell a Terrassa C-243c, també molt utilitzada per a la realització del trajecte fins Martorell.