FOTOS | Així és l’estació fantasma de metro de Correus

Els primers grups visiten l'espai on encara es conserven anuncis antics, el rètol, rajoles i una andana

21 d'octubre de 2025 a les 08:09h
Actualitzat: 21 d'octubre de 2025 a les 08:09h

L’estació fantasma de Correus, situada entre Jaume I i Barceloneta (L4), ha tornat a obrir portes aquesta matinada de dimarts per primera vegada en mig segle, en el marc de les activitats del centenari de la infraestructura. L’espai, clausurat des del 1972 i envoltat d’un imaginari d’enigmes i llegendes, ha rebut visitants de manera excepcional amb el servei de metro aturat passada la mitjanit.

La presidenta de TMB i tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha remarcat l’“expectació” que ha generat la reobertura de Correus i també la de l’estació Gaudí, més fàcil de visitar en el futur perquè no obliga a aturar la xarxa. En el cas de Correus, les visites només es poden fer de nit i en jornades sense treballs de manteniment, ja que els trens de la L4 continuen circulant per les vies adjacents. Dins del programa del centenari, s’han previst sis nits d’obertura per al públic general —amb 275 passis esgotats poc després de posar-se a disposició— i tres més per al personal de TMB. Bonet ha admès que “no serà possible fer-ho gaire sovint”, tot i no descartar noves obertures puntuals.

Els primers grups han iniciat el recorregut des de l’andana de Jaume I en direcció La Pau, han baixat a via i han caminat uns 200 metres fins a les restes de l’estació. Alguns participants han destacat la diferència de “viure” l’espai des del túnel respecte a veure’l des del comboi en marxa, i han subratllat el valor històric d’un lloc “aturat en el temps” des de fa 50 anys.

Per les condicions tècniques, en aquestes dècades no s’ha rehabilitat l’estació, però sí que s’hi han conservat elements com antics anuncis, el rètol, les rajoles i una andana, i s’hi ha incorporat recentment algun recurs museístic, com la recreació sonora de les obres del 1934. Arran de l’èxit de les inscripcions, TMB obrirà noves visites els mesos de novembre i desembre al centre de control del metro, a l’estació Gaudí i al taller de la ZAL que dona servei a les línies 9 i 10.

Mig segle d’història 

Inaugurada el febrer del 1934 a tocar de l’antic edifici de Correus, al final de la Via Laietana, l’estació era austera, amb una sola boca al carrer i una única via perquè feia de final de línia. Va rebre tres reformes (1946, 1949 i 1956): s’hi van instal·lar fluorescents, s’allargaren andanes i s’hi definiren dues plataformes —una de servei, d’1,84 metres, per al canvi de cabina del maquinista, i una altra per a passatgers.

Amb la planificació del perllongament de l’actual L4 cap a Selva de Mar i l’obertura de la nova estació de Barceloneta, la proximitat amb Jaume I i amb la futura parada va portar a clausurar Correus el 20 de març del 1972. Des d’aleshores, el temps s’hi ha quedat fixat: encara s’hi poden veure rajoles blau cel, anuncis de mobles i una propaganda d’unes eleccions provincials del 1971 amb el nom del candidat Eduardo Tarragona. L’andana de servei es manté; l’altra es va eliminar per construir-hi una segona via quan la línia es va allargar.

Sobre l'autor
Adrià Torres foto
Adrià Torres
Veure biografia
El més llegit