La Fira Medieval de Creu Coberta i les queixes pel canvi de data: “Ni el futbol ni actes com la Mercè haurien de perjudicar la cultura catalana”

Una fira marcada per incidents com un tall de llum i les queixes, encara persistents, pel canvi de data

06 d'octubre de 2025 a les 10:24h

La Fira Medieval de Creu Coberta ha tornat a omplir de vida i ambient festiu aquest cap de setmana, els dies 4 i 5 d’octubre, coincidint amb el tram final de la Festa Major d’Hostafrancs. Tot i la bona participació de firaires i visitants, molts veïns i comerciants han tornat a queixar-se pel canvi de data de la cita, tradicionalment vinculada a les festes de la Mercè.

El canvi va ser anunciat la segona setmana de setembre, després que l’Ajuntament de Barcelona decidís evitar possibles riscos de seguretat i de mobilitat derivats de la coincidència amb altres esdeveniments multitudinaris com els concerts de la Mercè a l’avinguda Maria Cristina, el Piromusical de diumenge 28 i el partit del Futbol Club Barcelona a l’estadi Olímpic Lluís Companys.

Segons informaven des de l’Ajuntament: “La coincidència amb la Mercè, el Piromusical i un partit del Barça en una mateixa zona podia generar col·lapses greus. Hem intentat buscar la millor solució possible perquè la fira pogués celebrar-se amb garanties”.

Malestar entre firaires i comerciants

Malgrat les bones xifres d’assistència, diversos firaires han mostrat la seva decepció. “Ha vingut gent, però no és el mateix”, lamenta Joan Roca, veí del carrer Consell de Cent. “El canvi de data ens ha trencat el ritme a tots. Molts paradistes ja tenien altres plans, i a més aquest cap de setmana hi havia manifestacions per Palestina i concentracions a Sants que han complicat l’accés. Sincerament, els veïns ho hem tingut tot en contra”, ha afirmat.

Una firaire, Laia Torres, assegura que “si es fa així, no surt a compte. La màgia de la Fira Medieval és coincidir amb un gran conjunt de persones, quan la gent surt al carrer i té ganes de festa. Fora d’aquell context, es perd part de l’encant. A molts de nosaltres (assenyala els seus companys) no ens surt a compte si no tenim gent que ens compri. A més, ens hem quedat sense llum (riu amb un to irònic)”.

Una fira que busca mantenir la seva essència

Tot i els condicionants, la fira ha aconseguit recrear una atmosfera històrica al llarg de Creu Coberta, amb espectacles de carrer, artesania, gastronomia i activitats infantils. Els visitants han pogut gaudir d’un cap de setmana animat, tot i les circumstàncies.

“La Fira Medieval és part de la nostra identitat. Portem dinou edicions, que es diuen ràpidament. L’objectiu és que l’any vinent es pugui recuperar la data tradicional, com s’ha fet “Ni el futbol ni actes com la Mercè, que ja només són per a estrangers, ens haurien de perjudicar a qui fem barri per mantenir viva la cultura catalana”, reivindica”, destaca la Luz Muñoz, veïna del barri.

Arxivat a