FGC arribarà fins a l’Aeroport de Barcelona-El Prat

El nou servei de FGC està previst posar-lo en marxa a finals de 2026 amb un trajecte de poc més de 20 minuts

24 d'octubre de 2025 a les 12:07h
Actualitzat: 24 d'octubre de 2025 a les 12:07h

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya presentava a Alstom, empresa francesa encarregada de la fabricació dels trens a Catalunya, el primer dels 10 trens per a la futura connexió ràpida amb l’Aeroport de Barcelona-El Prat. Actualment, s’estan completant diverses proves estàtiques previstes finalitzar-les a finals de 2026, moment en què es preveu posar en marxa aquest servei. La intenció és unir amb poc més de 20 minuts el centre de Barcelona amb l’Aeroport tant a la terminal 1 i 2. 

Durant aquesta visita, autoritats com el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, i el president d’Alstom Espanya i Portugal, Leopoldo Maestu, han supervisat aquest avenç. La comitiva, liderada per l’alcaldessa de Santa Perpètua de Mogoda, Isabel Garcia, on es troba la multinacional francesa, també ha rebut a la consellera de Territori, Sílvia Palenque i el president de FGC, Carles Ruiz. Les autoritats han pogut pujar al comboi on han revisat l’estat actual de cada un dels vagons. 

La inversió prevista 

Dels 10 trens que està previst posar en marxa, es preveu una inversió definitiva de 177 milions d’euros. 70 estaven destinats per a tasques de manteniment, segons Alstom, i els 107 restants per a la construcció de cadascun d’ells. L’objectiu és "revertir la desinversió d’èpoques passades", tal com ho destacava Salvador Illa. Amb altres línies com l'L9, que ja hi arriba, està previst fer una cobertura completa des dels diferents punts de la capital catalana. Un total de 22,7 kilòmetres amb 9 estacions que tindran intercanvis amb les principals línies de metro. Sant Andreu, Sagrera, el Clot, passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat, Aeroport T2 i Aeroport T1. Aquestes seran cadascuna de les estacions. 

Sens dubte, un pas endavant per garantir el millor transport públic I la connectivitat. Per aquest motiu, està previst la posada en marxa de fins a 70 nous llocs de treball, tots ells maquinistes per cobrir aquest recorregut. Illa, valorava la implicació d’Alstom com “una peça clau per a Catalunya”. Ara mateix, l’empresa francesa té destinats un total de 1.200 treballadors, que també s'encarreguen del manteniment dels 201 trens de Rodalies. 

Les prestacions dels nous trens 

Cada un d’aquests nous trens elèctrics, formats per cinc cotxes, tindran 10 portes a cada costat (20 en total). Amb una capacitat per a 656 viatgers, 6560 si es comptabilitzen la totalitat d’aquesta flota. Com a prestacions, l’exemplar comptava amb 202 seients, dels quals 193 seran fixes 7 abatibles i 2 de mobilitat reduïda. Tots ells disposaran d'indicadors sonors d’obertura i tancament de portes, un sistema d’enllumenat verd (obertura) i vermell (tancament) per facilitar la identificació a les persones amb discapacitat auditiva. També s'incorporaran 20 pantalles destinades a la informació de servei i 9 més amb informació aeroportuària amb dades de les sortides i arribades dels vols. 

Els trens, que seran totalment accessibles i sense escales d’accés des de l’andana, comptaran amb una rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. Pel que fa a les validacions corresponents, s’inclouran en els pròxims mesos altres proves de tracció i de frenada, comportament dinàmic, senyalització i telecomunicacions, entre d’altres.