La Guàrdia Urbana i diferents àrees municipals, en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra i la Policia Nacional, tornen a posar en marxa aquest estiu — de l’1 de juliol al 17 de setembre— el pla d’actuació integral UNTOS. Es tracta d’un pla de xoc que s’insereix en l’Aliança per la Convivència i que té per objectiu millorar el nivell de convivència i seguretat a la ciutat.
Les actuacions del pla especial se centren en la lluita contra l’incivisme i la inseguretat en set espais de L’Hospitalet que mereixen una atenció especial: els Blocs de la Florida, l’avinguda de Severo Ochoa, la plaça d’Eivissa, la plaça de la Llibertat, la plaça Espanyola, el parc de les Planes i la plaça de Puig i Gairalt.
Es tracta d’un dispositiu municipal de caràcter transversal en el qual participen la Guàrdia Urbana —en col·laboració amb la resta de cossos policials que operen a la ciutat— i els serveis de Convivència, Via Pública, Neteja Urbana, Activitats i Sancions.
L’objectiu és garantir la convivència veïnal en una època amb un ús més intensiu de l’espai públic, actuant sobre les activitats que generen més queixes ciutadanes per molèsties originades a la via pública i als establiments. Alhora, es vol reduir la sensació d’impunitat que generen els actes incívics i els fets delictius aplicant tolerància zero en aquests tipus d’infraccions.
El pla inclou patrullatges i punts de control policials, inspeccions en establiments i vetlladors, control d’horaris de tancament i intervencions cautelars, entre altres actuacions. Paral·lelament, es duran a terme accions de dinamització de places amb activitats cíviques i lúdiques, de conciliació comunitària i de neteja d’espais, entre d’altres.
A l’espai públic, les actuacions se centraran en places, accessos, estacionaments i terrasses, mentre que els establiments objecte de més control seran els bars, locutoris, autoserveis d’alimentació i perruqueries. Estan previstos dispositius cada nit als Blocs de la Florida i els caps de setmana a l’avinguda de Severo Ochoa.
L’estiu passat, el pla d’actuació integral UNTOS, va atendre 715 requeriments ciutadans, que signifiquen una reducció d’incidències del 45,7% respecte a les 1.316 queixes de l’any 2021. També es van efectuar 1.162 controls estàtics per part dels cossos policials i 137 inspeccions a locals que van derivat en 47 informes d’incidències.
El pla d’actuació integral UNTOS complementa el dispositiu ODOS de seguretat a l’estiu posat en marxa pels Mossos d’Esquadra a tota la ciutat, en col·laboració amb la Guàrdia Urbana i la Policia Nacional, per vigilar els espais públics, controlar les activitats dels establiments i prevenir els delictes a la via pública, especialment a les zones de més gran concurrència.
També està a disposició de la ciutadania i el teixit comercial l’app per a dispositius mòbils de Seguretat Ciutadana de L’Hospitalet, que permet realitzar trucades d’emergència a la Guàrdia Urbana, els Mossos d’Esquadra i el 112, així com comunicar incidències i denúncies, amb un sistema de geolocalització que facilita una ràpida intervenció policial.