Es lliuren els premis Montserrat Roig al periodisme i la comunicació social

El premi especial del jurat ha estat atorgat a la revista 5W pel seu compromís social i el màxim rigor en les seves publicacions

L’Ajuntament ha lliurat aquest dijous els Premis Montserrat Roig al periodisme i la comunicació social de Barcelona 2021. Es tracta del cinquè any que els guardons s’entreguen amb aquest nom, tot i que aquesta és la 29ena edició consecutiva des que van ser creats pel Consell Municipal de Benestar Social (CMBS). Per primera vegada l’edició d’enguany ha comptat amb un primer i segon premi a les categories de periodisme social i comunicació social, a banda dels dos guardons d’investigació periodística en l’àmbit del benestar social a Barcelona i el premi especial del jurat.

L’objectiu dels Premis Montserrat Roig és promoure i incentivar la informació de qualitat, posant el focus en un millor tractament dels temes socials en els mitjans de comunicació, centrant-se especialment en la realitat de la ciutat de Barcelona. En total els Premis reparteixen 40.000 euros, 7.000 pels primers premis, 3.000 pels segons premis i 10.000 per a cadascun dels dos projectes d’investigació a realitzar durant un any. A banda, i sense dotació econòmica, el jurat també atorga un premi especial a un projecte o trajectòria professional. Aquest jurat està format per persones de reconeguda trajectòria professional en els àmbits de la comunicació i dels drets socials.

 

Els Premis Montserrat Roig 2021 han estat els següents:

Primer premi al periodisme social al documental ‘La Gemma té un pla’ emès al programa Sense Ficció de TV3 i dirigit per Arantza Diez. El jurat destaca especialment la força narrativa del treball i valora igualment que aconsegueix commoure i transmetre emocions, la versemblança de la història i la manera d’apropar el tema de l’emigració, així com una molt bona utilització de l’exposició de fets amb l’acompanyament de la càmera.

Segon premi al periodisme social per al programa ‘Bàsics: l’emergència d’habitatge a Barcelona en 12 històries’ del canal de televisió Betevé, especialment per la manera d’abordar aquesta temàtica des de diferents perspectives i per la possibilitat de recuperar el contingut a través del web del canal, la qual cosa amplia la difusió i la disponibilitat.

-Primer premi de comunicació social per l’associació Publicitarios implicados i la campanya ‘D’utopia a referent’ perquè, més enllà de la qualitat de la campanya i l’interès del projecte, el treball té el valor addicional de fer-se des de l’altruisme de les persones autores.

-Segon premi de comunicació social pel projecte ‘N’hem de parlar, parlar i tornar a parlar’ de Maria Escala. El jurat valora que es tracta d’una campanya ben feta, clara i senzilla, a banda de ser oportuna i socialment pertinent perquè explica molt bé a les persones receptores com cal actuar davant una intenció de suïcidi.

Els premis a la promoció de la investigació periodística en l’àmbit del benestar social a Barcelona i que necessàriament s’han de desenvolupar durant els propers mesos, han sigut els següents:

‘De qui són els pisos a Barcelona’ de la cooperativa Crític, una investigació sobre la distribució de la propietat de l’habitatge a la ciutat. El jurat destaca que es tracta d’un projecte sòlid i coherent amb una primera part de la informació ja recollida i treballada.

‘Cuidar la mort’, un projecte de Núria Gebellí, Anna Celma, Estel·la Marcos i Meritxell Rigol que explorarà com les condicions legals, empresarials, institucionals i socials en què s’ha de gestionar la mort dificulten la cura de les persones que viuen una pèrdua.

El premi especial del jurat s’ha atorgat al diari digital 5W per la seva trajectòria, amb treballs publicats de molta qualitat i una difusió web molt bona. Aquest guardó és un reconeixement especial a un projecte marcat per la sensibilitat, el rigor i el compromís amb el periodisme i la comunicació social.