La Xarxa d’Economia Solidària de Catalunya (XES) i la Federació de Cooperatives d’Habitatges de Catalunya (Habicoop) han denunciat la “paralització” de nou habitatge social per part de l’Ajuntament de Barcelona. En concret, han enviat una carta a l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, per expressar la seva “decepció davant la pròrroga tècnica” del conveni ESAL sense ampliar la dotació de nous solars públics. Aquest conveni es va signar el 2020 i esdevé una eina de col·laboració públic-comunitària mitjançant la qual el consistori cedeix solars per a la construcció d’habitatge social mitjançant drets de superfície temporals adjudicats a cooperatives i entitats sense ànim de lucre.
En virtut d’aquest conveni, entre 2020 i 2022, l’Ajuntament va adjudicar 16 solars públics per a la construcció de 600 habitatges socials i cooperatius, previstos per finalitzar abans del 2026. El conveni exclou promotors privats amb afany de lucre i els habitatges s’han de destinar a persones inscrites al registre d’habitatge protegit, han recordat les entitats.
Aquestes han destacat els bons resultats obtinguts fins al moment, però han lamentat que el 2023 i el 2024 no s’ha signat cap nou solar. A més, han assegurat que per al 2025 està previst adjudicar petits solars que sumaran 63 habitatges, “una xifra insuficient que representa una reducció dràstica al 10% del volum impulsat en el període anterior”. Per això, des de XES i Habicoop han criticat que es deixa “en via morta” un instrument eficaç per fer habitatge assequible i per col·laborar amb les entitats socials.
La XES i Habicoop han defensat que l’habitatge cooperatiu en cessió d’ús és una alternativa innovadora i viable al mercat especulatiu. En aquest sentit, han reclamat a l’Ajuntament que continuï apostant per aquesta via i no opti per les empreses amb ànim de lucre. També ha reclamat reactivar el conveni ESAL adjudicant sòl per a com a mínim 400 habitatges el 2025 i acordar una pròrroga real del conveni, amb l’objectiu de construir 1.000 nous habitatges en els pròxims anys.