El tràfic de contenidors del Port de Barcelona creix un 25% en el primer trimestre

El moviment de contenidors se situa en 907.010 TEU en els tres primers mesos de l’any

Imatge aèrea del Port de Barcelona. Imatge pròpia

Durant els mesos de gener, febrer i març, el tràfic de contenidors del Port de Barcelona ha experimentat un increment del 25% respecte al mateix trimestre de l’any anterior. Aquest creixement, que confirma la tendència a l’alça iniciada a finals de 2020, situa el moviment de contenidors en 907.010 TEU en els tres primers mesos de l’any.

 Aquesta tendència és deguda tant al bon comportament dels contenidors d’origen i destí com als trànsits. Així, en el cas dels contenidors d’exportació i importació s’ha registrat una evolució a l’alça de l’11%, sumant 499.676 TEU. Els contenidors de transbordament, per la seva banda, s’incrementen un 47,9%, fins als 407.334 TEU.

 Per països, destaquen les exportacions a la Unió dels Emirats Àrabs que creixen un 80%, seguit de la Xina amb un 51%. La Índia, amb un increment del 41%, i l’Aràbia Saudita, amb un augment del 33%, són els mercats més actius en aquests intercanvis.

 Pel que fa al tràfic total de mercaderies, en el primer trimestre de 2021 han passat pel Port de Barcelona un total de 16 milions de tones, superant en un 7% les dades del mateix període de l’any anterior.

 Per la seva banda, el tràfic marítim de curta distància millora, amb un moviment de prop de 7,7 milions de tones de mercaderies, el que suposa un increment del 4,2% respecte al 2020.

 A les bones xifres del tràfic total i de contenidors de la infraestructura catalana, s’hi suma una lleugera recuperació dels sòlids a granel amb més d’un milió de tones (1,1%). En canvi, en el cas dels líquids a granel en els primers tres mesos de l’any es registra un moviment de 2,8 milions de tones (-22,3%). 

Vehicles i passatge continuen afectats

En els primers mesos d’aquest any, continua la tendència negativa dels sectors de vehicles i de passatge, els més afectats per la pandèmia.

En el cas dels vehicles, la caiguda fins al mes de març és del 14,6%, amb un moviment de 138.866 unitats. Tot i que  s’aprecia un augment del 10% respecte el mes anterior. En canvi, el cabotatge segueix sent el segment més perjudicat en aquest tràfic (-37%).  

Pel que fa al passatge, el descens ha estat d’un 76% (84.997 passatgers), amb especial incidència en el tràfic de creuers, que segueix sent inexistent, afectat encara per les restriccions sanitàries. Tot i que, s’espera una represa progressiva al llarg de l’estiu. Per la seva banda, en el cas dels ferris, el descens és del 45%.