El SEAP del Baix Llobregat ha atès una quarantena de casos de maltractament o espoli a persones grans el 2021

Darrerament s’ha detectat un increment de casos de fills que intenten quedar-se amb el patrimoni del pares

El Servei Especialitzat d’Atenció a les persones (SEAP) del Consell Comarcal del Baix Llobregat (CCBL) ha atès des de la seva posada en marxa el 2018 més de 140 casos de maltractament o espoli a persones grans, una quarantena aquest 2021.
Ester Fornells, coordinadora del SEAP, explica que des de l’inici de la pandèmia han detectat un increment “preocupant” de casos de fills que aprofiten la vulnerabilitat dels seus pares per fer-los signar poders davant notari per quedar-se amb el seu patrimoni. El servei també actua en casos d’intents d’estafa a persones grans o amb algun tipus de deficiència. Casos, detalla Fornells, com intents de compra de propietats molt per sota del preu de mercat.
El Servei Especialitzat d’Atenció a les persones (SEAP) del Consell Comarcal del Baix Llobregat (CCBL) es va posar en marxa el mes de juny de 2018. Es tracta d’un servei pioner dirigit a detectar, valorar i intervenir en situacions de maltractament a les persones grans o en situació de vulnerabilitat per millorar la seva qualitat de vida.

La presidenta del CCBL i alcaldessa de Vallirana, Eva Martínez, explica que el SEAP va néixer per poder actuar sobre una realitat moltes vegades “invisibilitzada” com és el maltractament a les persones grans o a les que estan en situació de vulnerabilitat. Amb la seva posada en marxa, afegeix, es va voler donar resposta a les necessitats tant de les famílies com dels professionals dels serveis socials. També ha estat un reclamació històrica del Consell Consultiu de la Gent Gran del Baix Llobregat, creat el 1995 i que fa d’altaveu de les demandes d’aquest col·lectiu davant les administracions.

Al SEAP treballen “coordinadament” professionals del sector jurídic, del sanitari i dels serveis socials. Els casos normalment els detecten els serveis socials dels municipis, però també centres hospitalaris, ABS i cossos de seguretat. Un cop detectat, el SEAP treballa coordinadament amb el detector per fer-ne una valoració i mirar com donar-hi resposta.

Fornells destaca la bona col·laboració establerta amb Fiscalia i els jutjats per donar una ràpida resposta a les diferents situacions que es troben per demanar incapacitacions o presentar les denúncies, per exemple.