Dissabte, 14 de juny de 2025
És notícia

Ja hi ha acord per a l’ampliació de l’Aeroport del Prat: 3.200 milions i un conflicte ambiental a la vista

Avatar photo
Es preveuen actuacions de gran abast, com l’allargament de la tercera pista cap al mar uns 500 metres

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha presentat aquest dimarts una proposta “sòlida i definitiva” per a l’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona–El Prat. L’anunci, fet al Palau de la Generalitat després de reunir la Comissió Tècnica encarregada del projecte, suposa un gir decisiu en una de les infraestructures més debatudes de la darrera dècada.

L’acord, assolit entre el Govern de Catalunya, el Ministeri de Transports i Aena, inclou una inversió global de 3.200 milions d’euros i preveu actuacions de gran abast: l’allargament de la tercera pista cap al mar uns 500 metres, la construcció d’una terminal satèl·lit, i la remodelació de les terminals T1 i T2.

Segons ha explicat Illa, la proposta compleix amb criteris de “màxim rigor tècnic i ambiental” i busca convertir El Prat en un hub intercontinental amb capacitat per competir amb altres aeroports europeus. “Catalunya necessita un aeroport que impulsi la seva economia i la connecti amb el món”, ha afirmat el president, qui ha defensat que l’ampliació respon a una “visió a llarg termini”.

Una ampliació amb enfocament ambiental

La proposta inclou una sèrie de mesures compensatòries per reduir l’impacte sobre el Delta del Llobregat, una zona d’alt valor ecològic. En concret, es preveu renaturalitzar fins a 250 hectàrees de terreny agrícola, crear una “anella verda” al voltant de l’aeroport i establir un fons ambiental específic.

Illa ha volgut deixar clar que el projecte ha estat dissenyat per adaptar-se als requisits europeus en matèria de sostenibilitat: “Aquest és el projecte més equilibrat possible. Protegim el territori mentre assegurem el futur econòmic de Catalunya.”

Cronograma previst

El pla director es presentarà oficialment l’any 2028, amb l’inici de les obres previst per al 2030 i finalització estimada per al 2033. A més de les actuacions estructurals, s’inclouen millores com una nova sortida ràpida per a la pista creuada i la connexió subterrània amb la futura terminal satèl·lit.

Reaccions dividides

Tot i que la proposta ha estat presentada com un consens entre institucions, ha generat fortes crítiques. Plataformes com Ecologistes en Acció i Zeroport han anunciat mobilitzacions imminents. Denuncien que l’ampliació agreujarà la crisi climàtica i posarà en perill els ecosistemes del Delta. “Això no és transició ecològica, és negacionisme verd”, ha denunciat la plataforma.

Des del terreny polític, els Comuns i la CUP s’hi han mostrat rotundament en contra. La portaveu dels Comuns, Aina Vidal, ha advertit que el projecte “empitjorarà la qualitat de vida de l’àrea metropolitana”, mentre que la CUP acusa el Govern de “manca de transparència institucional” i d’actuar “d’esquena al Parlament”.

També hi ha retrets des del Partit Popular català, però en una direcció oposada. El seu líder, Alejandro Fernández, ha criticat Illa per “cedir davant els seus socis”, i ha exigit una aposta “més ambiciosa” per garantir el lideratge econòmic de Catalunya.

Una de les veus més contundents contra l’ampliació ha estat la de l’alcaldessa del Prat de Llobregat, Alba Bou, que ha qüestionat la viabilitat jurídica del projecte dins el marc normatiu de la UE i ha recordat que “els ecosistemes no entenen de límits municipals”.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
el-fil-invisible-tarragona

L’espectacle ‘El fil invisible’ escalfa motors a Tarragona

Notícia següent

Esquerra reclama “ambició” i “rumb” al govern de Viñuales

Notícies relacionades