El Port de Barcelona es compromet a la descarbonització del transport marítim

Es tracta de la Crida a l’Acció per a la descarbonització, una iniciativa per fomentar la transició energètica integral i oportuna del sector

El Port de Barcelona ha signat, per mediació de la International Association of Ports and Harbors (IAPH), la Crida a l’Acció per a la descarbonització del transport marítim, iniciativa de la Coalició Getting to Zero / Global Maritime Forum publicada, la setmana passada, juntament amb la celebració de l’Assemblea General de l’ONU a Nova York.

La Crida compta amb 155 signants de tots els segments de la cadena de transport marítim de tot el món en què presenten compromisos d’acció i objectius climàtics i demanen als governs que prenguin les mesures necessàries per a la transició energètica oportuna i integral del sector, donant resposta a la necessitat urgent d’acció climàtica.

En concret, demanen als governs: compromís per a la descarbonització del transport marítim internacional el 2050; donar suport als projectes zero emissions a escala industrial mitjançant accions nacionals i apostar per mesures polítiques per fer que el transport zero emissions pugui ser una realitat el 2030.

En aquest sentit, el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha assegurat que “hi ha una urgència d’accelerar la descarbonització del sector marítim. La transició energètica és possible, si s’aconsegueix mitjançant marcs de polítiques de suport i accions governamentals”. “Pel Port de Barcelona, la sostenibilitat ambiental és un dels 3 eixos integrats dins del IV Pla Estratègic 2021-2025”, ha afegit.

Entre els signants a la Crida es troben les següents autoritats portuàries i operadors: Aarhus, Amsterdam, Anvers, Barcelona, ​​Bremen, Esbjerg, Gothenburg, Hamburg, Kiel, Londres, Northwest Seaport Alliance (Seattle / Tacoma), Panamà, PSA International, Rotterdam, Illes Salomó, València i Vancouver. L’IAPH ha signat la convocatòria com a organització de suport.

La Coalició Getting to Zero
La Coalició Getting to Zero, una poderosa aliança d’organitzacions marítimes, energètiques, d’infraestructures i finançament recolzades per organismes governamentals i industrials com l’IAPH, s’ajusta estretament a l’estratègia de l’ONU de reduir les emissions totals de gasos d’efecte hivernacle (GEH) de la indústria naviliera almenys el 50% dels nivells de 2008 per al 2050.

Donada la realitat que la vida d’un vaixell és de 25 anys de mitjana aproximadament i que el cicle de vida de la infraestructura de combustible és d’uns 50 anys, la Coalició ha anunciat el seu compromís de fer realitat aquest ambiciós objectiu aconseguint vaixells comercialment viables i que funcionin amb combustibles de zero emissions el 2030.