El Palau de la Música torna a reunir a tots els cors de l’Orfeó Català

La tradicional cita de Sant Esteve ha comptat amb cinc estrenes i ha reivindicat el paper de les dones compositores

Pla general dels cors, damunt de l'escenari, en el concert de Sant Esteve al Palau de la Música. Foto: ACN
El tradicional Concert de Sant Esteve al Palau de la Música ha estat, per segon any consecutiu, marcat per la pandèmia. Si l’any passat la cita va optar pel format híbrid, combinant el directe amb alguns cors actuant a distància, enguany el context epidemiològic no ha impedit que, després de dos anys, tots els cors de l’Escola Coral i l’Orfeó Català es retrobessin. Això sí, amb mascaretes, separats per grups bombolla i amb un públic limitat al 70%.
En concert d’enguany ha comptat amb cinc estrenes i ha volgut reivindicar la figura de la dona compositora, amb més peces que mai escrites per dones.
Les darreres restriccions aprovades per l’executiu han obligat a limitar l’aforament del concert al Palau de la Música al 70%. Tot i alguna baixa d’última hora per la covid-19, la voluntat que tots els cantaires poguessin actuar in situ ha obligat els diferents cors a interpretar les peces en grups bombolla i amb mascareta. A més, per mantenir les distàncies, en les actuacions conjuntes no tots han estat a l’escenari i han ocupat altres espais com les galeries d’orgue, els laterals del primer pis o, fins i tot, les escales.
Sota el lema “Celebrem que ens retrobem”, el limitat públic ha pogut gaudir d’un repertori nadalenc on no han faltat les estrenes. Ha arrencat amb les veus de l’Orfeó Català, el Cor de Cambra, el Cor Jove i el Cor de Noies interpretant l’arranjament del ‘Magnificat’ que va estrenar Marc Timón en la inauguració de la torre de la Mare de Déu de la Sagrada Família.

També n’han pogut escoltar d’altres com ara el ‘medley’ de nadales catalanes que ha preparat el compositor i director català Salvador Brotons i que han interpretat l’Orfeó Català, El Cor Jove, el Cor de Noies i el Cor Infantil; la nadala ‘Cap a Betlem van dos minyons’ d’Albet Guinovart; i l’arranjament de Xavier Puig ‘Enuig de sant Josep’. També l’homenatge que s’ha volgut fer al cantaire de l’Orfeó Àlex Honrubia, qui va morir el febrer passat, a través de la nadala ‘En les nits de desembre’ de Josep Ollé amb lletra de Joan Maragall.

Alhora, amb l’objectiu de reivindicar el paper de la dona compositora, aquest Concert de Sant Esteve ha comptat amb més peces compostes per dones que mai, entre les quals han destacat el cant a la pau d’Errollyn Wallen ‘Peace on earth’, ‘Naixement al Palau’ d’Anna Campay o ‘Dizdizka zeruan’ d’Eva Ugalde.

Tot plegat sota la direcció artística de Simon Halsey i els directors de l’Orfeó, de l’Escola Coral i del Cor de Cambra, i amb les coreografies d’Anna Romaní -que enguany s’ha incorporat a l’equip del concert-, i de l’acompanyament dels pianistes de l’Orfeó, un quintet de metalls, i l’organista Juan de la Rubia.

Després de la felicitació nadalenca d’Esteve Nabona, que deixarà de dirigir el Cor Jove i l’Escola Coral, i on ha desitjat un 2022 ple de “salut, felicitat i molta música”, el concert, com ja és tradicional, ha finalitzat amb el públic interpretant el ‘Cant de la Senyera’, amb estelades al pati de butaques. Als clams del públic a favor de la independència els ha seguit el ‘Hallelujah’ de Georg Friedrich Händel, que ha posat el colofó final.