La Diputació de Barcelona estén el model de mercats de Nadal després de l’èxit de la prova pilot, que ha generat 4,8 milions d’euros a 4 municipis
La prova pilot va rebre més de 57.000 visitants durant la campanya de Nadal de l’any passat
La Diputació de Barcelona va posar en marxa el 2024 una prova pilot a 4 municipis per fomentar un nou model de mercats de Nadal que, a l’estil d’altres destinacions europees, es converteixen en un pol d’atracció per al teixit comercial del territori. La prova, que va comptar amb la participació i implicació del teixit social dels municipis, va culminar al desembre amb la celebració del primer mercat d’aquest tipus a Sant Martí Sesgueioles i la renovació dels mercats de Nadal ja existents a Gelida, Manlleu i El Masnou. L’avaluació de la prova pilot mostra que aquests mercats van rebre més de 57.000 visitants i van tenir un impacte econòmic total de prop d’uns 4,8 milions d’euros.
Donat l’èxit de la prova pilot, la Diputació de Barcelona ha incorporat la iniciativa com un recurs estable dins del Catàleg de serveis que ofereix als ajuntaments, en aquest cas adreçat a municipis de menys de 30.000 habitants. Mitjançant la prova pilot, que comptava amb un pressupost de 300.000 euros, els 4 municipis seleccionats van rebre suport tècnic i econòmic en aspectes com el lloguer o compra de cases per als paradistes, la decoració i ambientació i activitats de dinamització o atraccions del mercat, entre d’altres. L’avaluació de la prova pilot mostra que els assistents als mercats van fer una despesa d’entre 26 i 60 euros per persona i més de la meitat van fer algun apat al municipi. La valoració global dels assistents supera el 8 en els 4 mercats, i la intenció de retorn supera el 80%.
Segons Josep-Ramon Mut i Bosque, diputat de Comerç, Consum i Salut Pública, “els resultats de la prova pilot evidencien que els mercats de Nadal han deixat un impacte econòmic a les economies locals”, però “més enllà de la riquesa local, han sigut també un espai de trobada i participació ciutadana”. Segons Mut, “tenim encara camp per recórrer i, per això, amb la posada en marxa d’aquest nou suport volem oferir aquesta oportunitat als altres municipis de la demarcació que hi tinguin interès”.
Els municipis que van participar a la prova pilot van estar seleccionats atenent aspectes com el nombre d’habitants i la distribució territorial, per tal de fer la prova pilot en una mostra de municipis amb característiques diferents i testar-ne l’impacte atenent a aquestes particularitats. En paral·lel, la Diputació de Barcelona ha editat la “Guia model per a la implementació d’un Mercat de Nadal als municipis de Barcelona”, a disposició de tots es municipis.