El 7 de març s'iniciaran a Barcelona les obres de la unió del tramvia per la Diagonal

15 de febrer de 2022 a les 07:36h

L'Ajuntament de Barcelona començarà el dilluns 7 de març les obres per unir el tramvia per l'avinguda Diagonal, que començaran de manera simultaneja en diferents àmbits de l'avinguda en el tram comprès entre la plaça de les Glòries i el carrer Girona.

Ho ha anunciat aquest dilluns la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, en una entrevista de Betevé recollida per Europa Press, després que el desembre passat s'adjudiquessin els primers quatre lots de l'obra civil.

Sanz ha explicat que les obres duraran 21 mesos, per la qual cosa està previst "que estaràn acabades a finals de 2023" i que l'objectiu és que el nou tram entri en funcionament durant les primeres setmanes de 2024, després de les proves, i que el 2026 s'hagi completat la connexió del tramvia.

En aquest moment, ha avançat que les previsions són iniciar les obres del següent tram, que comprèn entre passeig de Sant Joan i la plaça Cinc d'Oros, on es troben Diagonal i Passeig de Gràcia.

Ha destacat que les obres permetran treballar de forma "simultània" a la Generalitat i l'Ajuntament de la ciutat i ha demanat disculpes i paciència a la ciutadania per les afectacions que hi haurà.

PRIMERA FASE

Les obres corresponen a la primera fase de la unió --d'un tram d'1,5 quilòmetres i que arriba als 50 metres d'amplada entre façanes-- i es començaran de manera simultània en els trams de Girona-passeig de Sant Joan, passeig de Sant Joan-Sardenya/Aragó, plaça Pablo Neruda, Marina-Castillejos i Castillejos-Badajoz.

Segons apunta l'Ajuntament en un comunicat, els estudis realitzats fins ara constaten que aquesta unió, que connectarà nou municipis de l'àrea metropolitana, pot permetre captar 222.000 viatgers diaris, la qual cosa suposaria reduir el pas de 12.500 vehicles privats cada dia.

Inicialment, les obres provocaran afectacions similars a les que hi ha des de novembre de 2020 a l'avinguda Diagonal per les obres d'ampliació del col·lector (el pas previ a la unió) i que ha provocat desviaments de trànsit des de llavors en aquesta via.

En l'àmbit Glòries-Canòpia, la previsió inicial és ocupar espais de la plaça per on no circulen vehicles i es desviarà una línia de bus que actualment passa per davant del Disseny Hub Barcelona, que modificarà el seu recorregut per circular pel carrer Badajoz.

En l'àmbit de la Diagonal, entre el carrer Castillejos i el carrer Marina, s'ocuparan les calçades laterals, de manera que es retiraran dos cordons d'estacionament i es tallarà un carril de circulació a cada costat i només es mantindrà un carril de circulació operatiu a cada lateral.

A l'entorn de la plaça Pablo Neruda, s'habilitarà un carril addicional de circulació al carrer Aragó, entre els carrers Marina i Sardenya, i els cotxes que accedeixin des del carrer Marina hauran de continuar recte en sentit ascendent o desviar-se cap al carrer Aragó, i el pas de vehicles cap a l'avinguda Diagonal quedarà tallat.

AFECTACIONS AL PASSEIG SANT JOAN

En l'àmbit situat entre els carrers Sardenya i Aragó i el passeig Sant Joan, es tallarà la circulació en la part del tronc central de l'avinguda Diagonal que actualment està oberta, entre els carrers Roger de Flor i Sardenya (el tram del tronc central entre els carrers Roger de Flor i Bruc està tallat per les obres del col·lector).

A més, no es podrà accedir al tronc central de la Diagonal des del carrer València amb Roger de Flor i els recorreguts recomanats continuaran sent avinguda Diagonal-Rosselló o els itineraris alternatius pel carrer València o per Gran Via, en sentit Besòs, i desplaçar-se pel carrer Aragó o pel carrer Mallorca, en sentit Llobregat.

Es farà l'obertura del sentit ascendent del passeig Sant Joan (actualment tallat per les obres del col·lector), i els cotxes i els busos que actualment es desviaven des del passeig cap a València-Roger de Flor en sentit ascendent podran mantenir el traçat recte.

Així mateix, s'habilitarà el gir des del passeig de Sant Joan, en sentit ascendent, cap al lateral muntanya de l'avinguda Diagonal (sentit Llobregat) i el carrer Mallorca, i els busos podran girar des del passeig Sant Joan cap al tronc central de l'avinguda Diagonal (sentit Llobregat).

INFORMACIÓ A la CIUTADANIA

Per informar als ciutadans, l'Ajuntament ha convocat la comissió de seguiment del tramvia, diverses sessions informatives obertes la veïnat i reunions específiques amb escoles i amb els eixos comercials de l'entorn per facilitar les dades relatives a aquestes obres.

A més, enviarà una carta informativa de l'inici i el desenvolupament de les obres a totes les porteries de l'avinguda Diagonal i entorns, i distribuirà avisos d'escala i a comerços i se situaran torres informatives en diferents emplaçaments de l'avinguda.