El Síndic de Greuges de Catalunya ha instat l’Hospital Dos de Maig de Barcelona a demanar disculpes a una pacient que no va poder expressar-se en català durant una visita mèdica. La usuària va denunciar que un especialista no entenia la llengua i es va veure obligada a continuar l’atenció en castellà.
La síndica, Esther Giménez-Salinas, recorda que el dret dels pacients a ser atesos en català és especialment rellevant en un àmbit sensible com la salut i ha subratllat que cal garantir “els mitjans perquè tots els professionals estiguin capacitats per atendre catalanoparlants”. A més, ha recomanat que, mentre no es garanteixi aquest requisit, almenys hi hagi personal de suport catalanoparlant que pugui acompanyar facultatius que encara no dominen la llengua.
El Departament de Salut ha comunicat al Síndic que exigirà a aquest metge adquirir el nivell de català necessari. Per fer-ho, haurà de seguir un curs presencial i presentar-se a la prova de nivell corresponent. Segons Salut, es farà un “seguiment exhaustiu” perquè el facultatiu compleixi amb l’obligació.
Aquest cas arriba en un moment en què les queixes per vulneració de drets lingüístics al sistema de salut continuen a l’alça. Entre setembre de 2024 i març de 2025, el Servei Català de la Salut va registrar 218 reclamacions relacionades amb l’ús de la llengua. A més, dades del Consell de Col·legis de Metges apunten que gairebé la meitat dels sanitaris no utilitzen el català de manera habitual, un 30% no el parlen i un 13% directament no l’entenen.
El Síndic considera que cal abordar aquesta situació com una prioritat, recordant que el català és un dret dels pacients i una obligació dels professionals que treballen a la sanitat pública.