L’alumne de l’institut Sabadell, Dani González Galícia, ha estat guardonat amb el premi Ciutat de Sabadell de la vint-i-dosena edició del Certamen Montserrat Miró de Recerca, que distingeix els millors treballs de recerca d’estudiants de secundària. Aquests premis els convoquen de manera conjunta la Fundació Bosch i Cardellach, l’Ajuntament de Sabadell i el Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Occidental. L’objectiu és el de reconèixer l’esforç de l’alumnat i el professorat en l’elaboració de treballs de recerca i en la seva projecció pública.
Daniel González ha fet el treball Estudi empíric de la problemàtica de la calç a Sabadell. Es tracta d’una exhaustiva anàlisi pràctica de la duresa de l’aigua i el problema de la presència de la calç. En la seva recerca desmitifica alguns prejudicis i equívocs populars. Així mateix, ha detallat i analitzat algunes activitats relacionades, com ara el sector comercial que es dedica a aquest camp, i ha elaborat algunes aportacions amb relació a un ús responsable i sostenible de l’aigua a la ciutat.
El jurat ha atorgat el premi a aquest treball pel rigor, la capacitat i la competència científica que demostra l’autor, ja que tracta d’un tema molt comú en les preocupacions de la majoria de la població de la ciutat de Sabadell, tal com és la salubritat de l’aigua de l’aixeta que es consumeix diàriament.
Potenciar recerques d’interès local
El certamen està obert a la participació de l’alumnat de 2n curs de batxillerat que prèviament ha estat seleccionat pels centres de secundària de Sabadell i Sant Quirze del Vallès. Des del curs 2017-18, a més dels tres premis habituals, es va afegir el Premi Ciutat de Sabadell, per tal de potenciar els treballs d’àmbit local.
En l’edició corresponent al curs 2022-23 s’han presentat un total de 27 treballs de recerca de 13 centres diferents, 12 d’àmbit cientificotecnològic, 6 de l’àmbit social i humanístic; 3 de l’àmbit sociolingüístic i 6 de l’àmbit salut-psicològic. Pel que fa al Premi Ciutat de Sabadell d’àmbit local i dotat amb un premi de 700 €, a càrrec de l’Ajuntament de Sabadell, s’han presentat 6 treballs.
Montserrat Miró
Montserrat Miró i Marimón (1919-1999) va ser una docent formada a la Universitat de Barcelona que va destacar en el camp de la filologia clàssica i que va desplegar la seva labor pedagògica a diverses escoles de Sabadell, com l’Escola Industrial, l’Escola Pia o l’Escola Sant Nicolau.