La vaga convocada pels sindicats Comissions Obreres (CCOO) i la UGT ha generat ja conseqüències visibles en els serveis de tramvia de Barcelona. L’Ajuntament de Barcelona s’ha vist obligat a ajornar el viatge inaugural del nou tram del Trambaix per l’Avinguda Diagonal fins a la parada de Verdaguer. En un comunicat, el consistori ha justificat la decisió per la “impossibilitat de posar en marxa el servei amb normalitat” a causa de la vaga.
No obstant això, ja hi ha data per la inauguració, tot i que no comptarà amb un acte institucional. Aquest nou tram es posarà en funcionament demà, 10 de novembre, a partir de les 5 de la matinada. A més, inclou dues noves parades: Sicília i Monumental. La infraestructura ja ha completat les proves tècniques sense passatgers, necessàries per garantir una adaptació adequada a la mobilitat de la zona. L’acte d’inauguració, en el qual havien de participar personalitats com l’alcalde Jaume Collboni, el president de la Generalitat, Salvador Illa, i la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha quedat ajornat sense més detalls.
Les reivindicacions dels treballadors
La vaga, de 24 hores i amb serveis mínims del 33% decretats pel Departament d’Empresa i Treball, respon a la queixa dels sindicats davant la falta de recursos per atendre l’augment significatiu d’usuaris. El tramvia ha multiplicat la seva demanda, però els treballadors no han tingut cap reforç significatiu. Aquesta manca de personal ha conduït a una sobrecàrrega laboral insostenible i un augment de les baixes laborals per ansietat, especialment per la pressió de treballar amb personal insuficient.
La situació és compartida també per la UGT. Segons els representants d’aquest sindicats “els treballadors estan arribant al límit. Hi ha una plantilla que es veu exposada a una pressió contínua per la falta de recursos”. Tots plegats denuncien, a més, “coaccions” per part de l’empresa, amb al·lusions als afectats pels recents desastres meteorològics (la DANA) per intentar aturar la protesta, un fet que consideren “inacceptable i irresponsable”.
L’impacte en el servei i la reacció dels usuaris
Els usuaris del servei de tramvia també han expressat la seva opinió sobre la situació, amb reaccions diverses. Marta Rius, veïna de la zona de Glòries, lamenta que l’ajornament de la inauguració suposi un retard en les millores de mobilitat previstes per la ciutat. “És una llàstima que els conflictes laborals acabin afectant el servei que utilitzem diàriament; però entenc que, si els treballadors es troben en una situació insostenible, tinguin dret a fer vaga”, comenta.
En canvi, alguns usuaris han manifestat comprensió davant la postura dels treballadors. Joan Colomina, que utilitza el tramvia diàriament per anar a la feina, expressa el seu suport: “És obvi que els treballadors estan sobrecarregats i necessiten millors condicions. Si no tenen prou personal, el servei tampoc serà de qualitat per a nosaltres”. Tot i això, altres usuaris, com l’Anna Frigola, de 70 anys, ataca directament a les institucions: “Paguem milions d’euros per poder tenir uns serveis dignes, i com a conseqüència un tracte òptim en els treballadors que ens els proporcionen. Es creuen que no es mobilitzaran? És una vergonya que governin els socialistes i no ajudin els treballadors. On queda l’essència de l’esquerra?”, reivindica.
La vaga al Trambaix i el Trambesòs ha posat en evidència una problemàtica laboral que afecta directament la qualitat del servei de transport. La reacció dels usuaris es divideix entre el suport als treballadors i la frustració per l’impacte que això suposa en la mobilitat diària.