Comencen les obres d’urbanització del costat mar de la Gran Via de Barcelona

Els treballs s’inicien després que aquest estiu finalitzessin els treballs de renovació de l’àmbit muntanya, un nou passeig que connecta amb el parc de les Glòries

12 d'octubre de 2025 a les 18:30h

A partir de demà comencen les primeres tasques per les obres d’urbanització del costat mar de la Gran Via de les Corts Catalanes entre la plaça de les Glòries i la rambla del Poblenou, projecte que inclou també part del carrer de Badajoz i la Diagonal. En concret a la Gran Via, es tracta de tot l’àmbit que queda a sobre del túnel viari i del qual aquest estiu van finalitzar els treballs al costat muntanya, entre les Glòries i la rambla del Poblenou, amb la creació d’un nou passeig ciutadà a l’espai que abans ocupaven vuit carrils de circulació. Un cop es completi la transformació, aquest tram de la Gran Via, de 50 metres d’amplada i 70.000 metres quadrats de superfície, resultarà un espai que afavorirà els usos ciutadans, el passeig, el joc, l’estada i també el transport públic, donant compliment a una reivindicació històrica del veïnat.

Els treballs que ara comencen corresponen a la segona fase de la transformació de l’àmbit, que particularment busca endreçar i optimitzar els diferents modes de transport a la banda Besòs de les Glòries, on conflueixen el tramvia, els vianants, els autobusos, els carrils bici i el vehicle privat. Davant d’un entorn complex com és el de la cruïlla de la Gran Via, la Diagonal i el carrer de Badajoz, el projecte prioritza especialment la circulació de vianants.

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat que “el projecte prioritza els itineraris dels vianants i millorar l’eficiència del transport públic”. “L’objectiu és incrementar el nombre de passos de vianants, i habilitar connexions directes a peu entre els diferents espais”, ha ressaltat Bonet. En aquest sentit, el nou traçat del tramvia consisteix en la confluència de les vies de les línies del Trambesòs al lateral del costat mar de la Diagonal, de manera que les vies de la Gran Via girin cap a la Diagonal a través de Ciutat de Granada. D’aquesta manera només hi haurà un sol punt de connexió entre les Glòries i la Diagonal. Actualment, les vies del tramvia conflueixen a la mateixa plaça, cosa que genera dos encreuaments de vies amb el carrer de Badajoz.

D’aquesta manera la connexió a peu entre les Glòries i la Diagonal millorarà substancialment amb nous passos de vianants al carrer de Badajoz que donaran accés directe a l’àmbit central de la plaça des la Gran Via i des de la rambla central de la Diagonal. Ara per accedir a la renovada gran plaça de les Glòries des de la Diagonal, la configuració actual obliga a realitzar itineraris menys directes. La ubicació de totes les vies de tramvia a la calçada de la banda mar de Diagonal (entre Badajoz i Ciutat de Granada) també suposarà en general una millora substancial per a tots els moviments en la intersecció Diagonal – Badajoz: especialment pels vianants, tramvies, i els vehicles de la Diagonal que giren cap a Independència, que ja no es creuaran amb el tramvia en aquest punt.

El projecte també preveu la millora de la connectivitat ciclista en aquest àmbit, amb la construcció d’un nou carril bici bidireccional a l’eix Badajoz-Independència, que permetrà dotar de més seguretat i continuïtat als itineraris ciclistes en tot l’àmbit. Aquest nou carril permetrà enllaçar amb el carril bici existent unidireccional d’Independència que neix a la confluència amb la Meridiana, i permetrà connectar la infraestructura ciclista de la Meridiana amb la de la Diagonal. Per últim, aquest carril també connectarà amb el que està projectat al carrer de Badajoz per sota de la Diagonal. D’aquesta manera, la secció del carrer de Badajoz entre la Meridiana i la Diagonal quedarà establerta pel carril bici bidireccional, un parterre, un carril bus en sentit mar, i dos carrils de circulació i un altre carril bus en sentit muntanya.

Desdoblament de les vies del tramvia a la Gran Via

Pel que fa a la banda mar de la Gran Via, s’establirà una configuració amb un espai reservat pel transport públic i un vial lateral per garantir el pas de la bicicleta i els serveis en sentit Besòs. Entre els carrers Badajoz i Ciutat de Granada aquest vial també garanteix l’actual accés a l’aparcament del centre comercial pel carrer Ciutat de Granada. Aquest vial lateral, però, no tindrà continuïtat més enllà del carrer Llacuna excepte per les bicicletes, que seran l’únic mode de transport autoritzat per continuar més enllà de Llacuna per aquest vial.

L’espai reservat pel transport públic serà compartit entre l’autobús i el tramvia, amb les vies desdoblades, entre els carrers Rambla del Poblenou i  Ciutat de Granada. La parada d’autobús quedarà ubicada a la cruïlla amb Llacuna, garantint el servei existent d’autobús avui dia en aquest àmbit.

En segon lloc, la nova realitat del tramvia i la futura connexió fa preveure que s’arribi a doblar el nombre de circulacions d’aquest transport públic. Amb aquest horitzó, es desdoblarà la via única que hi ha actualment a la Gran Via entre les Glòries i la rambla del Poblenou, per evitar un coll d’ampolla davant d’aquest increment. El desdoblament i el nou itinerari possibilitarà programacions semafòriques més eficients que fan preveure la reducció del temps d’aturades del tramvia a un terç de l’actual, un temps perdut actualment a causa de la coincidència i encreuament dels tramvies procedents de Gran Via i la Diagonal.

De l’altra, atès que els itineraris de tramvia d’aquest projecte s’han desenvolupat en coherència amb la configuració de l’intercanviador de l’interior de la plaça, possibilitant unes programacions semafòriques més eficients, s’optimitzaran els temps de recorregut de les línies T4, T5 i T6 en aquest àmbit. Els estudis tècnics preveuen la reducció a un terç del temps perdut actualment pels tramvies en aquest àmbit a causa de la coincidència i encreuament de tramvies procedents de Gran Via i de Diagonal.

El projecte també implica canvis en la urbanització de Ciutat de Granada i de la mateixa Diagonal. D’una banda, el pas del tramvia pel carrer de Ciutat de Granada modificarà totalment aquest tram de carrer entre la Gran Via i la Diagonal, amb la implementació de la doble via i l’eliminació del pas de vehicles privats per aquest tram, a excepció de l’operativa de l’aparcament soterrat. De l’altra, es donarà continuïtat a la plataforma central de vianants de la Diagonal, a banda i banda de Ciutat de Granada.

Obres impulsades per l’Ajuntament de Barcelona i l’ATM

Aquestes obres estan impulsades per l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), com a responsables del servei i la infraestructura tramviària. Del cost total de l’obra de 32,54 milions d’euros, l’Ajuntament finançarà 23,30 milions corresponents tant a la urbanització com a la part d’infraestructura tramviària relativa al canvi de traçat,  i per la seva banda, la Generalitat de Catalunya, a través de l’ATM, finançarà la part restant, 9,24 milions, corresponents a la infraestructura tramviària relativa al desdoblament de la Gran Via. Aquests imports s’afegeixen al pressupost de la primera fase de les obres, al costat muntanya, d’11,41 milions d’euros assumits per l’Ajuntament.

En conjunt, la previsió és que les obres durin aproximadament un any i mig. En la fase inicial d’obres que ara comença i que previsiblement s’allargarà fins a l’estiu, s’actuarà sobre l’espai que ara ocupen els dos carrils bus en tots dos sentits pel centre de la Gran Via, per tasques d’impermeabilització i execució de la caixa situada per sobre del túnel viari. Posteriorment, s’abordarà la infraestructura tramviària, amb la construcció i desviament de vies, cosa que obligarà a tallar el servei de les tres línies del Trambesòs. L’abast de l’afectació es definirà a mesura que es vagin desenvolupant les obres i està prevista l’habilitació d’un servei alternatiu de transport mentre durin els talls.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit