Han arrencat les obres per construir el nou vestíbul a l’estació de metro de Glòries, línia 1 (L1), que permetrà una connexió directa amb el Disseny Hub Barcelona (DHub). Aquest projecte arquitectònic destaca per la seva proposta única, adaptada a l’entorn urbà i cultural on s’ubica. La intervenció forma part de la transformació global de la plaça de les Glòries, que aspira a consolidar-se com un gran intercanviador metropolità i un espai públic referent dins la ciutat.
A més, aquesta serà la primera vegada que s’accedeix al metro des d’un equipament públic, fet que dona rellevància especial a aquesta actuació.
Característiques del nou espai i antecedents
El vestíbul projectat tindrà una superfície aproximada de 380 metres quadrats, connectant directament amb la planta baixa del DHub. Així es crearà un espai intermediari que farà d’enllaç entre el transport públic i l’equipament cultural. Aquest desenvolupament continua els treballs estructurals realitzats entre els anys 2023 i 2024, basant-se en la proposta guanyadora d’un concurs impulsat pel mateix DHub juntament amb el FAD. L’encàrrec recau en l’estudi d’arquitectura AMOO STUDIO SCP.
L’any anterior, l’Ajuntament mitjançant BIMSA va dur a terme obres prèvies centrades en ampliar el vestíbul existent, allargant també el passadís adjacent i substituint escales intermèdies per rampes accessibles. Aquests canvis han millorat considerablement l’accessibilitat general. També es va executar llavors la connexió inicial entre aquest nou espai i l’edifici del DHub.
Cites destacades: Laia Bonet celebra un projecte únic
Laia Bonet, primera tinenta d’alcaldia i presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), ha manifestat que “és un pas en la transformació de les Glòries, un gran pol de transport públic, d’equipaments, d’habitatge”. Afegeix que “és una bona notícia començar a fer realitat un projecte singular i únic com aquest, amb la perspectiva de poder-lo tenir finalitzat d’aquí tan sols uns mesos”.
Aquesta manera directa d’accedir al metro des d’un equipament cultural té precedents internacionals com el Victoria & Albert Museum a Londres o el Louvre a París.
Disseny interior: fluïdesa, accessibilitat i funcionalitat
L’interiorisme aposta per una distribució fluida orientada a garantir una experiència accessible. Destaca un sostre suspès amb formes orgàniques que integra elements com il·luminació incorporada, senyalització clara, pantalles audiovisuals i sistemes tècnics avançats. Aquest conjunt configura un ambient acollidor que inclou també un bar renovat dins l’estació així com un banc multifuncional pensat per ser punt habitual de trobada ciutadana.
L’accés al DHub es farà mitjançant un vestíbul intermedi independent —requisit imposat pels serveis contra incendis— revestit amb materials homogènies als altres espais però diferenciats cromàticament. També està prevista una nova sortida des dels andanes del metro equipada amb validadores TMB sota un fals sostre coherent visualment amb tot el conjunt arquitectònic. L’Ajuntament treballa perquè museu i accés comparteixin convivència sense interferències.
Horaris operatius i gestió integral dels impactes
L’obertura del nou accés coincidirà amb l’horari habitual del DHub: cada dia entre les 9:00 h fins a les 21:00 h, excepte els dilluns quan arrenca després de les 15:30 h. Per anticipar possibles efectes sobre seguretat, neteja o climatització s’ha elaborat un pla específic que contempla mesures detallades per mantenir tant la conservació del museu com una bona experiència pels visitants malgrat l’increment previst d’usuaris.
Medi econòmic i calendari previst
L’actuació compta amb un pressupost global proper als 1.079.228 euros, mentre que els terminis estimats apunten a una execució en sis mesos. Amb aquesta inversió pública es reafirma el compromís municipal envers la millora contínua en mobilitat urbana accessible així com en qualitat espacial metropolitana. El nou vestíbul no només facilitarà l’accés des dels barris veïns —especialment Poblenou— sinó que també funcionarà com plataforma per difondre activitats culturals vinculades al museu.
S’espera completar els treballs durant l’estiu vinent coincidint amb la capitalitat mundial d’arquitectura —on el DHub serà seu destacada durant el congrés internacional organitzat per la Unió Internacional dels Arquitectes (UIA)—. El projecte està liderat pel consistori barceloní mentre que hi participen activament entitats com Territori Generalitat (propietària ferroviària), TMB, Institut de Cultura Barcelona (ICUB) i Disseny Hub Barcelona.
