Comencen les àgores del Volem Decidir! d’infants i adolescents a Barcelona

Avatar photo
Es tracta d’un procés per fomentar la participació infantil i adolescent a la ciutat

El 15 d’abril a les 10.00 h arrenca a la seu del districte de Gràcia (Plaça Vila de Gràcia, 2) la primera de les quatre àgores que tindran lloc aquest mes d’abril amb l’objectiu de posar en comú tot el que s’ha treballat als tallers del projecte de participació infantil Volem Decidir! i concretar quines eines de participació són viables i es volen presentar a l’Ajuntament de Barcelona.

Fa unes setmanes que nois i noies de 26 centres educatius de primària i secundària i 10 equipaments, centres oberts i casals d’infància, estan treballant tres tallers didàctics al voltant de dues preguntes: En quins temes de la ciutat volem participar? De quina manera volem participar-hi? Per això han debatut sobre els temes que més els preocupen i interessen i han fet propostes concretes perquè se’ls escolti i poder participar en les decisions de la ciutat.

El bullying a l’escola, la pobresa i la desigualtat o el medi ambient i el planeta són alguns dels temes que inquieten els infants de 8 a 11 anys; mentre que els adolescents de 12 a 17 estan més preocupats per les dificultats d’accés a l’habitatge, els problemes del sistema educatiu o el benestar emocional. Algunes de les propostes recollides fins ara són:

  • Que hi hagi punts d’informació sobre la ciutat per a infants i adolescents a les biblioteques de barri.
  • Que se’ls pregunti, que se’ls deixi votar en els processos i les decisions de la ciutat.
  • Poder fer assemblees i consells de barri per a infants i adolescents. Tenir espais als barris per a reunir-se i opinar.
  • Crear un canal de YouTube de l’Ajuntament de Barcelona amb informació verificada del que succeeix a la ciutat.
  • Ajuda per a combatre la desinformació i el ciberassetjament a les xarxes socials.

En aquesta segona fase, els i les participants presentaran i debatran aquestes propostes en àgores ubicades als Districtes i al Canòdrom de Barcelona. Aquesta interacció facilitarà el diàleg conjunt amb altres centres o entitats, amb l’objectiu d’arribar a consensos sobre les propostes més viables i amb major suport. Les que tinguin més consens es presentaran a l’Ajuntament de Barcelona i als seus representants polítics per a la seva consideració i implementació. A més, una comissió formada pels mateixos participants vetllarà pel seguiment de l’execució d’aquestes propostes al llarg del curs 2024-25.

El propòsit final d’aquest procés és la creació de noves formes i espais innovadors de participació per a infants i adolescents, basats en les seves propostes i amb el suport de l’Ajuntament i la comunitat.

 

15 d’abril: Àgora de secundària al districte de Gràcia

Durant les àgores, representants de cada grup classe que han participat activament en els tallers tindran l’oportunitat de fer una posada en comú entre diversos centres educatius. Es dedicarà temps a aprofundir i treballar col·lectivament per concretar les propostes que han obtingut major suport.

A més, es reservarà un espai d’expressió amb micro obert a l’espai públic, on infants i adolescents tindran una plataforma per explicar les seves propostes per a la ciutat i la participació. Aquests esdeveniments són oberts al públic, oferint una oportunitat per assistir i escoltar les propostes dels nois i noies.

Programa

  • 10:00 a 10:10 h – Benvinguda
  • 10:10 a 10:40 h – Priorització de temes. Es farà una dinàmica per presentar els temes d’interès que han quedat finalistes de cada un dels centres educatius per poder-los prioritzar entre tots i totes.
  • 10:40 a 11:25 h – Treball en grups per aprofundir en les propostes de participació en la ciutat. Es busca establir un diàleg amb polítics i tècnics/ques que ajudi a definir nous mecanismes per permetre la participació dels nois i noies.
  • 11.45 a 12.25 h – Exposició i intervenció de cada noi/noia. Aquesta última part està inspirada amb “Speakers corner” – Micro obert per expressar les coses que vulgui dir la ciutadania participant on la gent del carrer pugui interactuar.
  • 12.25 a 12.30 h – Cloenda

Centres participants: Institut Vila de Gràcia (Gràcia), Institut Menéndez Pelayo (Sarrià-Sant Gervasi), Institut les Corts (Les Corts) i Institut Joan Brossa (Horta-Guinardó).

 

Calendari de les àgores

18 d’abril: Àgora de secundària al Canòdrom. (C/Concepción Arenal, 165)

Centres participants:

  • Institut Alzina (Sant Andreu)
  • FEDAC Horta (Horta Guinardó)
  • Col·legi Sant Gabriel (Sant Martí)
  • Institut escola Antaviana (Nou Barris)

 

19 d’abril: Àgora de primària. Districte Ciutat Vella. (Plaça Vicenç Martorell, 1)

Centres participants:

  • Escola Cervantes (Ciutat Vella)
  • Escola Drassanes (Ciutat Vella)
  • Escola Alexandre Galí (Ciutat Vella)
  • Escola Mare de Déu del Roser (Eixample)
  • Escola Diputació (Eixample)
  • Escola Montseny (Gràcia)

 

29 d’abril. Àgora al Districte de Sant Martí. (Plaça Valentí Almirall, 1)

Centres participants:

  • Escola Els Porxos (Sant Martí, projecte Imcitizen)
  • Escola la Pau (Sants Martí, projecte Imcitizen)
  • Escola Antaviana (Nou Barris)
  • Escola Paideia (Les Corts)
  • Organitza el procés: Ajuntament de Barcelona en la marc de la Capitalitat Europea de la Democràcia (Ajuntament de Barcelona i Pla Estratègic Metropolità de Barcelona).

 

Col·laboren en el projecte Volem Decidir!:

  • Consorci d’Educació de Barcelona
  • Institut d’Infància i Adolescència
  • Projecte Europeu Imcitizen

Més informació

 

Capital Europea de la Democràcia

Barcelona va ser nomenada la primera Capital Europea de la Democràcia (ECoD en les seves sigles en anglès) el 18 de gener de 2023, l’oficina tècnica està formada per l’Ajuntament de Barcelona i el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB) i té una durada d’un any (setembre 2023 – octubre 2024).

Així, Barcelona i la seva regió metropolitana, com a Capital Europea de la Democràcia, acullen una sèrie d’esdeveniments, conferències, i activitats vinculades a la innovació democràtica i a la participació ciutadana, però també a la cultura, l’educació i a l’espai públic.

L’ECoD busca establir un espai de reflexió i gran visibilitat en què la ciutadania d’Europa es trobi, s’impliqui, experimenti noves formes de democràcia participativa i inclusiva en l’acció col·lectiva i s’inspirin en un ampli programa dissenyat per fer avançar la democràcia i construir o reconstruir la confiança en aquesta.

Durant l’any del programa s’aborden diferents temàtiques que interaccionen amb la democràcia, com són la tecnologia, la cultura, l’educació, els videojocs, els reptes climàtics i els drets fonamentals. Un dels actes més destacats és, precisament, el procés deliberatiu Volem Decidir!

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Un mort i dos ferits en sortir-se de la via amb el cotxe i xocar contra un pal de llum

Notícia següent

Mor un jove de 30 d’un cop de campana en una església a la Terra Alta

Notícies relacionades