Avui Jaume Collboni ha obert la porta a què en un futur l’Ajuntament de Barcelona pugui suprimir una de les terminals de creuers per tal d’atenuar la massificació turística de la ciutat. Ho ha dit durant la presentació del pla d’estiu, que comptarà amb la incorporació de 600 persones de diversos equips municipals. “Hem de posar límit, especialment dels turistes que fan escala a Barcelona”, ha mencionat el batlle. Collboni ha mencionat el conveni que l’any 2018 es va signar amb el Port de Barcelona, que va servir per allunyar del centre les terminals. Segons ha apuntat l’executiu municipal, ‘sembla que no ha tingut un efecte coherent sobre el nombre de creueristes‘. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Barcelona ja ha entomat converses per renovar aquest conveni. Segons les xifres que s’han facilitat avui, aquell any van arribar 2,6 milions de creueristes. No obstant això, el darrer any van ser 3,6 milions els turistes que van venir a la capital catalana mitjançant aquest transport, 1,6 dels quals només van fer escala de poques hores. Ara són cinc les terminals que estan en funcionament, a més d’una que s’està construint i una setena ja adjudicada. En els últims anys els creueristes han augmentat un 8% anual de mitjana.
Collboni ha mostrat el compromís de l’Ajuntament sobre aquest tema, en un context en el qual la massificació turística està al focus mediàtic, especialment amb l’atenció posada a la Copa Amèrica que es celebrarà en els pròxims mesos. Tot i que encara no s’ha definit un calendari concret per renovar el darrer conveni, Collboni ha expressat que el Port de Barcelona té la voluntat de seure i definir un nou acord. La voluntat de l’Ajuntament és fixar-se en l’exemple d’altres Ports d’Europa, com el d’Amsterdam o Venècia, que també estan prenent mesures per tal de disminuir l’arribada de turistes per la via marítima.
Diversificar el turisme
Avui Collboni ha parlat de la diversificació del turisme, i ha parlat de la ‘important feina’ que està fent el Port de Barcelona en diverses matèries: la descarbonització de la mobilitat nàutica, la diversificació de l’economia blava, etc. En tot cas, l’alcalde ha defensat que Barcelona ha d’apostar per ser un port base, que suposaria que les estades fossin de més dies i qualitat, generant un ‘ús més raonable de la ciutat’.