L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha reivindicat aquest dimecres el dret a "quedar-se" a Barcelona i l'ha situat com "el gran repte" dels pròxims deu anys. Així ho ha dit a l'acte 'Barcelona, 25 anys de canvi', organitzat pel diari '20 Minutos'. El batlle ha assenyalat que cal "limitar el turisme i desmassificar" alhora que es construeix més habitatge. De fet, ha dit que encara hi ha potencial de construcció fins a 70.000 habitatges més entre públics i privats. Sobre les negociacions del pressupost fins ara, ha dit que amb ERC hi ha un "acord tancat" i aspira a fer el mateix amb BComú. Segons ha afirmat, està "determinat" a aprovar el pressupost en el calendari marcat, sigui per la via ordinària o amb una qüestió de confiança.
Preguntat pel trencament dels de Puigdemont amb el PSOE de Pedro Sánchez, ha valorat que és "una mala notícia". "Esborrar-se de l'equació no és una bona notícia ni per la governabilitat d'Espanya ni pels objectius que tenia Junts amb la finalitat de contribuir a la normalitat política", ha apuntat.
En l'àmbit municipal, a Barcelona, ha assegurat que el seu govern dialoga i arriba a acords i ha afegit que el perímetre d'acords fins ara ha estat precisament amb els grups d'esquerres i alguns amb Junts. De fet, ha assenyalat que confia a poder tirar endavant la modificació de l'ordenança de civisme amb Junts, precisament.
Més habitatge i menys turisme
L’alcalde de Barcelona ha posat sobre la taula de cara al 2035 que cal construir més habitatge alhora que s'ha de "desmassificar" i limitar el turisme. Ha subratllat el "dret a quedar-se" dels ciutadans, que no haurien de renunciar a un "projecte vital i professional" a la ciutat. Per fer-ho, ha defensat mesures ja aplicades com ara topar el preu del lloguer i generar més oferta d'habitatge, amb la promesa de construir 1.000 vivendes l’any. De fet, ha sostingut que gran part del pressupost que vol aprovar es destinarà a la construcció de nou habitatge.
Per altra banda, ha afirmat que quan l’augment del turisme va "en detriment a la qualitat de vida dels habitants de la ciutat" cal "combatre'l, regular-lo i limitar-lo". Per fer-ho, Collboni ha recordat que ja hi ha en l'horitzó la proposta d'eliminar els pisos turístics el 2028 fent que "tornin a ser pisos per viure". També s'ha referit a l'acord amb el Port de Barcelona per reduir de 7 a 5 les terminals de creuers i ha afegit que una d'elles se suprimirà a principis de l'any vinent. En aquest context, ha assegurat que cal limitar els creueristes que fan una escala curta a Barcelona, ja que l’impacte econòmic que es genera és molt poc.
"Quina experiència tens quan la ciutat està massificada?", ha reflexionat l'alcalde. Per contra, en l'àmbit del turisme ha afirmat que vol fomentar un altre tipus de turisme: el turisme de congressos – a partir de l’ampliació de la Fira de Barcelona –, el cultural o el gastronòmic, en què la qualitat de la visita és "molt millor".
Retorn al Camp Nou
Preguntat pel retorn del FCB al Camp Nou, Collboni ha subratllat que la seva obligació com alcalde és garantir que els aficionats que vagin a veure un partit tinguin "totes les garanties de seguretat". En aquest sentit, ha insistit que en la mesura que hi hagi dubtes, reserves o no autoritzacions no es donarà llum verda. "Jo sóc el primer interessat en què el Camp Nou s'acabi", ha admès tot afegint que ha d'acabar "bé i ràpid" perquè al Barça "li vagi bé". També ha aprofitat per dir que serà una de les obres més emblemàtiques i ha deixat clar que la seva relació amb Joan Laporta és "excel·lent".
Tramvia i metro
Pel que fa al projecte urbanístic de la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal aprovat aquest octubre, el batlle ha explicat que en els propers mesos anunciaran el calendari d’execució de les obres. En tot cas, ha advertit que cal tenir en compte “les afectacions” i que no se “solapin” amb les que ja estan en marxa: "No podem tornar-nos bojos amb el nombre d’obres".
En relació al metro, Collboni ha recordat que va demanar-li al president Illa que calia seguir construint i ha celebrat que s'hagin tornat a posar en marxa les tuneladores per poder ampliar la connexió en metro i absorbir més passatgers.