L’àrea judicial de Barcelona s’enfronta a un possible “col·lapse” per l’augment de furts i els retards en els judicis. Així ho ha explicat la magistrada degana dels Jutjats de Barcelona, Cristina Ferrando, en una entrevista a RTVE recollida també per ‘Europa Press’.
Ferrando ha explicat que “no hi ha risc a curt termini de prescripció dels delictes”, però alerta que s’han de prendre mesures per evitar més retards que posin en perill jutjar els furts.
Segons explica, quan els furts impliquen robatoris d’objectes o diners per menys de 400 euros, com per exemple en el cas dels carteristes, si els Mossos els detenen just després del delicte i n’identifica l’autor, aquests judicis es poden celebrar gairebé “immediatament”.
Judicis ràpids que poden trigar mesos
La jutgessa calcula que “l’ideal és que el judici se celebri en 10 o 15 dies” i detalla que el sistema judicial està preparat per a fer-ho. El problema, però, és que a Barcelona hi ha dos jutjats habilitats per a jutjar furts, però només un d’ells té una estructura fixa, ja que el segon actua com un jutjat de reforç.
Aquesta situació fa que, cada cop que s’ha de prorrogar un judici, “es requereixin uns tràmits burocràtics i una autorització del Ministeri de Justícia”. Això fa que s’acumulin retards i, en comptes de celebrar-se els judicis en aquests 10 o 15 dies, ja s’estan posant dates per a finals del 2024 i aviat s’haurà de començar l’agenda del 2025.
Segons Ferrando, “això passa perquè el jutjat de reforç té l’agenda bloquejada i fins després del juny no es poden celebrar judicis, perquè estem a l’espera que es trametin les autoritzacions des del Ministeri”.
Per aquest motiu, demana que el segon jutjat de Barcelona per a furts, el que actua com a reforç, ho faci amb una estructura fixa i definitiva i ajudi a reduir els retards. Si no es fa, “estaríem en risc que els delictes prescrivissin”.