El pròxim dilluns, 20 d’octubre, les obres de cobertura de la ronda de Dalt entre l’avinguda de Vallcarca i l’IES Vall d’Hebron entren en una nova fase, amb l’execució de les sortides d’emergència de la banda mar. Després que aquest passat estiu els treballs obliguessin a afectar un carril per sentit del tronc central de la ronda, ara els treballs implicaran noves ocupacions al lateral del costat mar del passeig de la Vall d’Hebron, amb importants afectacions a la circulació al barri de la Teixonera.
Ara comencen les tasques de construcció dels pous de les dues sortides d’emergència de la banda mar, uns treballs que s’inicien un cop completades les sortides de la banda muntanya la passada primavera, i després d’haver realitzat els desviaments de serveis i l’obertura de les portes d’accés a les sortides d’emergència de la banda mar, que s’han fet aquest estiu. L’objectiu principal és la generació dels recintes de les mateixes sortides d’emergència: les primeres feines seran les de fonamentació i estructura del recinte, per donar pas, després, a l’excavació i buidatge del terreny.
A tocar de la sortida més propera al carrer d’Arenys també es construirà la sala tècnica amb què comptarà la ronda de Dalt en el futur, un cop s’hagi completat la cobertura entre l’avinguda de Vallcarca i l’Institut Vall d’Hebron. Per aquest motiu, a la superfície també s’hi aixecarà un edicle per permetre l’accés a aquesta instal·lació.
Les obres previstes en aquesta nova fase és previst que finalitzin al llarg de la primavera vinent.
Afectacions a la mobilitat al barri de la Teixonera
Les tasques que comencen ara implicaran afectacions a la mobilitat que es mantindran fins al pròxim mes de març. La principal afectació de la nova fase d’obres és la reducció de carrils del lateral mar del passeig de la Vall d’Hebron, entre l’avinguda de Vallcarca i l’avinguda de Jordà, amb només un carril, i, especialment, el tall de la rotonda de la confluència del carrer d’Arenys amb el passeig de la Vall d’Hebron. El tall de la rotonda impedirà el canvi de sentit del passeig de la Vall d’Hebron en aquest punt, que s’haurà de fer o bé per la rotonda al carrer de Jericó o per l’avinguda del Jordà, amb l’excepció del bus H2.
Per facilitar els itineraris a l’interior del barri de la Teixonera cap al passeig de la Vall d’Hebron i la ronda de Dalt, a partir de dilluns es canviarà de sentit el carrer de Plutó, entre el carrer d’Arenys i la plaça d’Isop. A la cantonada de Plutó amb Arenys s’instal·larà senyalització indicant el canvi de sentit i el desviament per Plutó, plaça d’Isop, Segur, Saturnino Calleja i Coll i Alentorn, i d’aquí al passeig de la Vall d’Hebron en tots dos sentits.
Pel que fa als vehicles que arribin al passeig de la Vall d’Hebron pel carrer d’Arenys només podran girar cap al vial lateral en sentit Llobregat de la banda mar del passeig, vial que condueix cap al carrer de General Mendoza. Des d’aquest i a continuació pel carrer de Veciana, els vehicles es podran incorporar al passeig de la Vall d’Hebron en sentit Besòs. D’altra banda, l’accés al passeig de la Vall d’Hebron en sentit Llobregat des del carrer d’Arenys quedarà tallat. L’itinerari prioritari per als vehicles serà desviar-se per Iriarte, Samaniego, pl. Isop, Segur, Saturnino Calleja i Coll i Alentorn, des d’on podran accedir a l’encreuament del passeig de la Vall d’Hebron amb avinguda Jordà.
Les obres impactaran també en les línies de bus 19, 119 i H2, però s’han pres mesures per reduir les afectacions al servei. S’ha prioritzat que els busos mantinguin el seu recorregut per Arenys, però s’hauran de desviar pel vial lateral en sentit Llobregat de la banda mar del passeig de la Vall d’Hebron, des d’on se’ls ha habilitat el gir a l’esquerra per General Mendoza i seguir el desviament de la resta de vehicles per anar a buscar el passeig de la Vall d’Hebron. La línia H2, que avui segueix des d’Arenys pel lateral muntanya del passeig de la Vall d’Hebron en sentit Llobregat, tindrà gir exclusiu a la rotonda d’Arenys per poder seguir el seu itinerari. Aquest gir a la rotonda serà exclusiu per l’H2 per evitar l’acumulació de vehicles a l’únic carril de circulació del passeig de la Vall d’Hebron i facilitar la fluïdesa de la via.
Per tal de mantenir les parades i terminals de bus en el mateix àmbit a la banda mar del passeig de la Vall d’Hebron, es reubicaran i reagruparan les parades i s’habilitarà un segon carril de circulació passat el carrer d’Arenys per facilitar l’aturada dels autobusos a les seves parades.
Cobertura de la Ronda de Dalt
La cobertura d’aquest tram entre l’avinguda de Vallcarca i l’Institut Vall d’Hebron donarà continuïtat a la coberta ja executada entre el Mercat de la Vall d’Hebron i l’institut. Es tracta d’una longitud de 340 metres, que se sumaran als 200 ja coberts, i que generaran una nova superfície per a ús ciutadà i verd en benefici especialment dels veïns de Sant Genís dels Agudells i la Teixonera.
Amb aquesta intervenció l’equip de Govern està tirant endavant una de les actuacions prioritàries en matèria urbanística i de gran importància per al desenvolupament dels barris de la zona i del conjunt de la ciutat, i dona resposta a una demanda ciutadana llargament reivindicada. A més, es dona compliment al gran pacte de ciutat amb entitats veïnals i grups polítics posat en marxa el setembre passat per transformar aquesta infraestructura viària i l’entorn que l’envolta.
Està previst que el conjunt de les obres de cobertura —estructura més instal·lacions— acabin a l’estiu de 2027. Les obres d’estructura de la fase actual tindran una inversió d’uns 12 milions d’euros i això caldrà sumar-li el cost de la cobertura, les instal·lacions i acabats del túnel, que s’iniciaran també aquesta tardor i que tindran una inversió d’uns 20 milions d’euros. Les obres d’urbanització del nou espai que s’haurà generat s’estan acabant de definir en un projecte propi.