Carrers tallats i canvis en la mobilitat: Barcelona activa un dispositiu excepcional pel Grand Départ del Tour de França 2026

El desplegament afecta sis districtes amb talls de trànsit, alteracions al transport públic i mesures especials per garantir la seguretat durant els dies 2, 4 i 5 de juliol

15 de juny de 2026 a les 13:46h

L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat la posada en marxa d’un ampli dispositiu per gestionar la mobilitat amb motiu del Grand Départ del Tour de França 2026, programat pels dies 2, 4 i 5 de juliol. Aquest esdeveniment esportiu provocarà modificacions notables en la circulació viària, el transport públic i diversos serveis urbans a gran part del municipi. En total, sis dels deu districtes seran afectats, especialment l’Eixample, Sants-Montjuïc i Sant Martí, on s’ubiquen els principals recorreguts i activitats vinculades a la cursa.

Diversos serveis municipals com la Guàrdia Urbana, Protecció Civil, Mobilitat, Neteja i Serveis Urbans han col·laborat directament en el disseny operatiu.

Afectacions generals en la mobilitat urbana

Durant les jornades que dura el Tour, s’experimentaran canvis rellevants en la mobilitat. Els circuits per on transcorre la cursa quedaran completament tancats al trànsit rodat, creant una barrera física que només es podrà travessar per punts autoritzats. Això implicarà restriccions d’accés amb vehicles privats a les àrees pròximes al traçat i prohibicions d’estacionament prèvies degudament senyalitzades.

Més de 900 agents de la Guàrdia Urbana participaran activament en els dispositius destinats a regular el trànsit i protegir zones amb gran concentració de persones.

A més, el servei públic s’enfrontarà a una demanda molt elevada amb desviaments puntuals dels autobusos i incidències també en tramvia, Bicing i Aerobús. Malgrat això, es mantindrà sempre garantida la mobilitat dels serveis d’emergència mitjançant itineraris específics.

Detall dels dies clau

El 2 de juliol, coincidint amb la presentació oficial dels equips participants, l’afectació se centrarà a l’entorn de la Sagrada Família i l’Avinguda de Gaudí, aquesta última tallada juntament amb carrers adjacents. L’accés als pàrquings serà limitat mentre que dins del perímetre es prioritzarà desplaçar-se a peu durant les hores centrals.

L’activitat començarà ja des de la nit del dia anterior amb instal·lació de barreres protectores a l’Avinguda Gaudí; els talls definitius començaran a partir de les 14:00 h. L’acte central està previst entre les 18:30 h i les 20:00 h, moment després del qual es recuperarà progressivament el trànsit a partir de les 21:30 h.

El 4 de juliol s’esdevindrà una contrarellotge per equips que transcorrerà des del Parc del Fòrum fins a Montjuïc. Aquesta etapa afectarà eixos viaris principals com l’avinguda del Litoral; carrers Bac de Roda, Llull o Josep Pla; així com vies estructurals com rambla de Guipúscoa, carrer Aragó o passeig de Gràcia.

Aquesta etapa generarà talls totals al circuit des d’aproximadament les 13:30 h, sent especialment restrictiva entre les 16:00 h i les 19:30 h. La normalització serà progressiva després fins cap a les 20:30 h.

D’altra banda, hi haurà talls puntuals en diversos accessos i sortides específiques en sentit Besòs per garantir la seguretat durant el pas dels ciclistes. Per exemple:

  • L'entrada i sortida número 26 romandran obertes en tots dos sentits.
  • L'accés número 25 estarà tancat només en sentit Besòs però obert entrada.
  • Totes dues entrades/sortides número 23 i 24 tindran restriccions específiques segons sentit.
  • Manteniment parcial d'algunes entrades/sortides en sentit Llobregat amb funcionalitats limitades.

Divergències importants afectaran capacitats d’accés sobretot direcció Besòs provocant possibles retencions als punts habilitats.

Dijous 3 a partir de les 18 hores s’imposarà prohibició total d’estacionar al llarg del recorregut previst per a contrarellotge.

L’últim dia, a l’arribada -segona etapa-, l’entrada serà per carretera Collblanc continuant per la travessera de les Corts fins plaça Espanya. El gruix final se centrarà als voltants Montjuïc on afectarà vies com avinguda Paral·lel o passeig Miramar.

Les restriccions començaran també a les 12:00 h, amb tancament complet a les 13:30 h. Entre les 15:45 i les 17:45 h, la muntanya de Montjuïc quedarà pràcticament aïllada, i la circulació es restablirà a partir de les 18:00 h.

Passos per a vianants

Per garantir la mobilitat de les persones, s’habilitarà una xarxa de més de 50 punts de pas per a vianants al llarg de tot el recorregut, degudament senyalitzats i amb personal de suport. Aquests punts es distribuiran de manera que sempre hi hagi una opció d'encreuament a menys de cinc minuts a peu, tot i que en moments de cursa poden quedar temporalment regulats o tancats.

El dispositiu incorpora tant passos en superfície controlats com ponts elevats temporals, que permeten l'encreuament segur dels vianants sense interferir en el desenvolupament de la cursa.

Aquests elements estan dissenyats per garantir la seguretat tant dels esportistes com de la ciutadania, en un esdeveniment que ocupa una part important de l’espai públic i té un impacte significatiu en la mobilitat urbana.

Els passos elevats són estructures modulars, lleugeres i de caràcter temporal, amb una alçada suficient per permetre el pas de vehicles d’emergència i transport públic si cal.

Paral·lelament, els passos en superfície disposen de zones d’espera delimitades i controlades, que permeten ordenar els fluxos de persones i evitar acumulacions a la calçada en els moments de màxima afluència.

El dispositiu també reforça l’accessibilitat amb itineraris adaptats per a persones amb mobilitat reduïda i cotxets, amb suport específic per facilitar els encreuaments en condicions de seguretat.

Tot plegat es desplega amb una planificació coordinada amb la Guàrdia Urbana i Protecció Civil, que determinen les ubicacions i gestionen el trànsit i els fluxos de vianants.

A més, el muntatge i desmuntatge d’aquestes infraestructures es realitza de manera ràpida i eficient, sovint en horaris nocturns, per reduir al màxim les afectacions a la mobilitat quotidiana.

Durant l’esdeveniment, el dispositiu es complementa amb mesures de senyalització, protecció i vigilància constants, així com amb equips tècnics operatius per resoldre qualsevol incidència en temps real.

El metro serà l’eina principal per travessar els circuits, ja que els seus vestíbuls actuaran com a passos segurs en eixos clau com l’Eixample, la Sagrada Família o la plaça d’Espanya.

Transport públic i Bicing

El metro esdevindrà el principal mitjà de desplaçament els dies de celebració del Grand Départ del Tour de França. L’Ajuntament de Barcelona i TMB recomanen l’ús del metro per moure’s per la ciutat els dies 2, 4 i 5 de juliol, especialment en els àmbits de celebració de la prova. Cadascun d’aquests dies TMB incrementarà fins a un 40% més respecte a l’oferta habitual, un reforç especialment important a les línies 1 i 5. En l'àmbit d'afectacions al metro, el dia 2 de juliol els trens de l’L2 no s’aturaran a l’estació de Sagrada Família a partir del migdia, a causa de l’afectació directa de l’acte de presentació dels equips als accessos d’aquesta línia i per raons de seguretat. En canvi, l’estació de Sagrada Família de l’L5 estarà plenament operativa i s’incrementarà l’oferta amb fins a 9 trens més durant la tarda.

Pel que fa al bus, nombroses línies quedaran afectades i adaptaran el seu recorregut de les etapes i de l’acte de presentació dels equips, i en concret n’hi haurà 11 el dia 4 de juliol i 3 línies el dia 5 que quedaran sense servei.

Pel que fa al Bicing, el servei es veurà afectat en aquelles estacions amb incidència directa per la celebració del Tour. En total, quedaran anul·lades una vintena d’estacions situades tant en els recorreguts de les etapes i de la presentació dels equips des del matí de cada jornada fins després de la celebració de l’activitat. Igualment, dues estacions de l’àmbit de la presentació dels equips (a Provença, entre Marina i Lepant, i al xamfrà Rosselló-Còrsega) i una de Montjuïc (al passeig Olímpic, 8) quedaran anul·lades des d’uns dies abans a causa de l’afectació dels muntatges previstos.

Per facilitar la mobilitat en bicicleta, s’implantaran sis espais d’estacionament vigilat de bicicletes i VMP, quatre dels quals en ubicacions a prop del pas dels ciclistes, una al Fan Park del passeig de Lluís Companys i una al parc del Fòrum. Seran espais perimetrals amb tanques, amb capacitat per 150 vehicles i seran gratuïts per a les persones que en facin ús. Els aparcaments propers al recorregut, s’ubicaran a la plaça de Pablo Neruda (el 2 i el 4 de juliol), al parc de Joan Miró (el 4 i el 5 de juliol), a Montjuïc, als àmbits del MNAC i l’Hotel Miramar (el 4 i el 5 de juliol).

Altres afectacions als serveis urbans

El dispositiu comportarà ajustos en la logística urbana, com canvis en els horaris de càrrega i descàrrega, reubicacions puntuals de contenidors i limitacions d’accés a aparcaments en les zones afectades pel recorregut de les proves. En conjunt, però, el Tour tindrà afectacions mínimes per a la ciutadania. Pel que fa als contenidors, amb motiu de la presentació dels equips es retiraran els de l’avinguda de Gaudí i del carrer València, mentre que durant els dies de les etapes es retiraran, desplaçaran o se'n pujaran a la vorera alguns contenidors en punts molt concrets, com trams del carrer Aragó, la carretera de Sants o el carrer de la Foneria.

El servei de recollida quedarà garantit amb la resta de contenidors dels entorns afectats, i aquestes actuacions es comunicaran prèviament a la ciutadania mitjançant cartelleria a les porteries. Per minimitzar les molèsties, majoritàriament els contenidors es retiraran la nit abans de cada esdeveniment i es reposaran durant la nit un cop finalitzat.

Pel que fa a la neteja, des d’uns dies abans es reforçaran tots els recorreguts amb escombradores i equips d’aigua a pressió per garantir que no hi hagi graves o sorres soltes que podrien representar un perill pels ciclistes, i el mateix dia s’activaran equips de reforç, situats en punts acordats amb l’organització, per atendre qualsevol necessitat de neteja urgent. El servei de neteja comptarà de manera extraordinària amb la participació de 250 operaris distribuïts en 120 serveis.

Pel que fa a la sostenibilitat, es portarà a terme, d’acord amb Tour, la recollida selectiva de totes les fraccions de residus en tots els àmbits de la cursa. Des de l’Ajuntament se subministraran contenidors de colors per les diferents fraccions de residus i cada dia es farà la recollida selectiva dels mateixos reportant amb detall de què es reculli pel control de l’organització, tal com es fa ja habitualment en la celebració de grans esdeveniments de ciutat.

Per assegurar el bon estat del paviment s’actuarà en 14 àmbits i un total de més de 85.000 m² de vials. Aquestes millores se sumen als previstos en el marc del Pla de Manteniment Integral (PMI) d’aquest mandat. L’arribada del Tour també ha suposat la incorporació de 2.300 tanques i 3.500 senyals excepcionals addicionals, cosa que permetrà donar millor resposta a tota la necessitat d’aquests elements que requereixen tots els esdeveniments a la ciutat.

Durant la setmana del Tour s’il·luminaran igualment de groc espais emblemàtics de la ciutat com les seus dels 10 districtes, l’Arc de Triomf o les fonts de la ciutat, entre altres. D’altra banda, per assegurar espais per hidratar-se, a més de les fonts de beure de la ciutat s’instal·laran 14 fonts mòbils en els espais per on passarà la cursa que estaran degudament senyalitzades.

Campanya informativa de proximitat adreçada a la ciutadania

L’Ajuntament de Barcelona ha previst una campanya informativa específica per fer arribar a la ciutadania de manera clara, detallada i proactiva quines són les afectacions a la mobilitat i al servei de recollida de residus derivades del Grand Départ del Tour de França 2026.

Mobilitat

A partir del 15 de juny es distribuiran, amb una bustiada, més de 400.000 tríptics explicant amb detall totes les afectacions, amb mapes i horaris. El material el rebrà tot el veïnat dels districtes de Sants-Montjuïc, l’Eixample i Sant Martí, i part del veïnat de Gràcia, Horta-Guinardó i les Corts, districtes afectats de manera parcial per l’esdeveniment. La informació també estarà disponible a través de cartelleria a tota la xarxa d’equipaments municipals (centres cívics, biblioteques, mercats, etc).

Després de Sant Joan es distribuiran avisos informatius a les porteries i pàrquings afectats amb mapes detallats i horaris d’afectació. I a partir del 28 de juny, s’activa una campanya publicitària amb anuncis de premsa, falques de ràdio, bàners web i continguts socials per assegurar que tota la ciutadania rebi informació detallada al respecte.

En l'àmbit digital, es posarà a l’abast de la ciutadania tota la informació a la pàgina barcelona.cat/mobilitatletour, així com espais destacats al barcelona.cat i altres webs municipals. També es publicaran butlletins monogràfics especials de l’InfoBarcelona, Mobilitat i de districtes per a la ciutadania que hi estigui subscrita.

Durant l’esdeveniment, s’informarà sobre l’última hora de la mobilitat a través dels perfils socials oficials de l’Ajuntament de Barcelona i la Guàrdia Urbana, així com dels diferents operadors de transport públic de la ciutat.

Servei de recollida de residus

Amb relació al servei de recollida de residus, a partir del 28 de juny s’informarà la ciutadania afectada sobre els canvis d’ubicació de contenidors, amb avisos instal·lats als mateixos elements, i també amb cartelleria a les porteries. En paral·lel, un equip d’informadors visitarà els comerços de les zones afectades per donar-los informació detallada sobre les afectacions a la recollida comercial.