Una caldera dels anys seixanta i una situació insostenible: l’Institut Sants tremola

L’escola pateix filtracions, manca de ventilació i una caldera obsoleta de més de seixanta anys

23 d'octubre de 2025 a les 12:05h

Diverses famílies de l’Institut Sants, situat al districte de Sants-Montjuïc, han fet pública la seva preocupació per l’estat de conservació de l’edifici, que acumula dècades de mancances estructurals i problemes de manteniment. Segons denuncien, les deficiències afecten el dia a dia de l’alumnat i del personal docent, i posen en risc la seguretat i el benestar dins del centre.

Les pluges de les darreres setmanes han fet evident la fragilitat del sostre, amb filtracions d’aigua i taques d’humitat visibles a diverses aules i passadissos. “Fa anys que demanem una solució, però només s’hi fan reparacions puntuals que no resolen el problema de fons.”, informen des de l’AFA (Associació de Famílies d’Alumnes) del centre.

A més de les goteres, les famílies denuncien una manca generalitzada de ventilació que provoca un ambient carregat i poc saludable, especialment a l’hivern, quan les finestres es mantenen tancades per evitar el fred. “Hi ha aules sense corrent d’aire ni renovació adequada, i això genera malestar, cansament i fins i tot mals de cap”, explica una alumna que ha decidit mantenir-se en l’anonimat. No obstant això, la calefacció del centre, una caldera original del 1962, preocupa especialment de cara a l’arribada del fred. Segons fonts de l’AFA, la maquinària és tan antiga que ja no es troben peces de recanvi i el consum energètic és molt elevat. Segons s’ha comunicat, “és un sistema ineficient i insegur”.

L’AFA exigeix una diagnosi tècnica i un pla d’actuacions

Davant d’aquesta situació, l’AFA ha presentat formalment una petició al Departament d’Educació i als serveis municipals de manteniment per tal que s’elabori una diagnosi tècnica completa de l’edifici i s’executin les reparacions urgents necessàries. Entre les mesures que proposen hi ha la substitució de la caldera, la millora de la impermeabilització del sostre i la revisió dels sistemes de ventilació i climatització.

“El nostre objectiu no és criticar per criticar, sinó assegurar que els alumnes puguin estudiar en condicions dignes”, apunta Maria Soler, veïna del barri que s’ha sumat a donar visibilitat aquesta situació. “Els centres educatius haurien de ser espais segurs, saludables i adaptats al segle XXI, i ara mateix l’Institut Sants no compleix aquests requisits.”

Segons dades municipals, el centre va ser construït a finals dels anys seixanta i no ha estat objecte d’una rehabilitació integral des de fa més de trenta anys. Tot i que s’hi han fet petites actuacions de manteniment, aquestes no han estat suficients per evitar el deteriorament progressiu de l’edifici.

Més enllà del manteniment: un debat sobre la qualitat educativa

La situació de l’Institut Sants ha obert també un debat més ampli sobre el paper de les infraestructures en la qualitat educativa. Diversos experts coincideixen que l’estat dels espais físics influeix directament en el rendiment i la motivació de l’alumnat. “No podem exigir excel·lència educativa en edificis degradats”, afirma el Jordi Pujadas, professor de pedagogia.

Segons Pujadas, la manca de confort tèrmic, la poca llum natural o els espais deteriorats “no només afecten la salut, sinó també l’atenció i la concentració”. A més, considera que cal una política de renovació progressiva del parc escolar i una planificació a llarg termini que eviti haver d’actuar sempre per urgència.

Les famílies reclamen transparència i compromís

L’AFA de l’Institut Sants insisteix que la solució passa per més transparència i diàleg. “Volem saber quin és l’estat real de l’edifici i quan es faran les obres. Necessitem informació clara, no només bones paraules”, han reivindicat. Mentrestant, el curs escolar avança entre cubells sota les goteres, finestres que no s’obren i calefaccions que tremolen, símbols d’una realitat que moltes famílies consideren inadmissible en ple segle XXI.

“Els nostres fills mereixen estudiar en un entorn digne. No és una exigència desmesurada, és una qüestió de drets bàsics”, resumeix una mare a la sortida del centre.

Amb aquesta reivindicació, l’Institut Sants esdevé un nou exemple d’una problemàtica estructural que, més enllà dels murs de l’escola, posa a prova el compromís de les institucions amb l’educació pública i de qualitat.