BioPlatgesMet tanca amb 6.000 observacions i quasi 700 espècies a les platges metropolitanes

El projecte de ciència ciutadana de l’AMB, ICM-CSIC i Institut Metròpoli identifica 47 espècies protegides i 25 d’invasores

12 de novembre de 2025 a les 12:39h

El projecte BioPlatgesMet finalitza el seu recorregut després de dos anys de participació ciutadana i ha permès registrar més de 6.000 observacions de gairebé 700 espècies diferents de les platges metropolitanes. Del total d’espècies observades, se n’han copsat un total de 47 de protegides i 25 d’invasores.

Les cinc espècies més observades han estat l’escopinya verrucosa, la cloïssa blanca atlàntica, la barqueta de Sant Pere, la boca roja i la gavina corsa —aquesta última, protegida. Aquest fet ressalta la qualitat ambiental de les platges metropolitanes i les tasques de gestió integral que afavoreixen la biodiversitat.

Les dades recollides serviran en un futur per prioritzar actuacions en zones dunars amb presència d’espècies invasores, reforçar la senyalització, restringir l’accés a zones on s’hagin detectat espècies protegides i monitorar la recuperació de la vegetació autòctona a través de les dades de seguiment.

El projecte BioPlatgesMet ha suposat un salt qualitatiu en el coneixement i la gestió de la biodiversitat de les platges metropolitanes amb la integració del trinomi tecnologia, ciència i participació ciutadana. Les dades recollides i les eines aplicades han permès passar d’un enfocament d’estudi puntual a una estratègia col·laborativa i contínua de seguiment i gestió del litoral. En paral·lel, la implicació de la ciutadania, els projectes educatius i de dinamització i la difusió han reforçat la conscienciació. Aquest fet suposa un canvi en la percepció de la platja com un espai de natura i alhora reforça el sentit de pertinença al territori.

Daniel Palacios, cap del Servei de Platges de l’AMB afirma que “mirant cap al futur, es plantegen diversos reptes: mantenir la recollida de dades, garantir la qualitat i la validació constant de les observacions i integrar les dades generades en la presa de decisions en la gestió integral de les platges. També és clau donar visibilitat als resultats per amplificar l’impacte social i ambiental del BioPlatgesMet”.

Elena Domene, cap de l'àrea de sostenibilitat de l'Institut Metròpoli afirma que “les platges metropolitanes són espais de biodiversitat, però també espais socials que necessiten una gestió compartida. El projecte BioplatgesMet ha demostrat que la ciència ciutadana pot generar coneixement valuós i vincles amb el territori. El repte és mantenir aquesta participació per fer que les platges siguin més valorades i més participatives”.

Per la seva part, Karen Soacha, investigadora del grup EMBIMOS del ICM-CSIC valora positivament el projecte: “Codissenyar eines tecnològiques amb les administracions ha permès demostrar com aquestes infrastructures faciliten el pas de les dades a la presa de decisions”.

El projecte ha permès desenvolupar diferents eines digitals i metodologies que combinen la recollida de dades de flora i fauna, la visualització d’aquestes dades i la participació ciutadana. Les eines més rellevants han estat les següents:

  • MINKA. Plataforma de ciència ciutadana creada per l’Institut de Ciències del Mar (ICM–CSIC), mitjançant la qual tècnics, voluntaris i observadors ciutadans registren fotografies geolocalitzades de flora i fauna a la zona litoral i dunar. Les observacions les validen experts i s’integren en bases de dades obertes. Un total de 253 persones hi han entrat i han seguit el projecte. D’aquestes, 165 han aportat alguna observació.
  • Dashboard MINKA (panell de seguiment). Plataforma de visualització i anàlisi de les dades generades per MINKA, que permet detectar tendències, zones amb necessitat d’actuació o presència d’espècies invasores, i ajudar l’AMB a prendre decisions tècniques.

A més, en segon terme, també s’ha treballat a manera de prova pilot en les eines següents:

  • ChatBot. Panell de consulta interactiva (basada en IA) que permet l’accés a informació basada en dades de MINKA a temps real.
  • PlantNet. Aplicació d’identificació de plantes que s’ha integrat en algunes activitats del projecte perquè els ciutadans puguin reconèixer la flora dunar. També s’han fet proves d’identificació múltiple d’espècies de flora en una superfície a partir d’una fotografia.
  • CirculAR. Aplicació innovadora de realitat augmentada que s’ha desenvolupat per visualitzar les dinàmiques de les zones dunars, mostrar espècies amagades o representar reconstruccions de l’ecosistema litoral per facilitar que el públic general comprengui l’objectiu.

Aquest conjunt d’eines ha permès passar de metodologies tradicionals d’estudi puntuals a un sistema de seguiment continu, col·laboratiu i digitalitzat, on la ciutadania aporta dades de valor científic i l’Administració pot actuar ràpidament.

 

Educació ambiental i dinamització ciutadana

Un dels pilars del projecte ha estat la integració de BioPlatgesMet en els programes educatius i de dinamització de les platges metropolitanes que pertanyen al programa Aprenem a la Xarxa. Els més rellevants són els següents:

Adaptació i integració de continguts i materials per a la Jugatecambiental, que promou activitats educatives i participatives adreçades a famílies als parcs i platges metropolitans. Per exemple, s’han programat sessions específiques als espais de les Jugatecambientals de platja, on infants i adults acompanyants han participat en propostes de ciència ciutadana que consistien en descobertes dels ecosistemes litorals. En aquestes activitats s’han aplicat les metodologies del projecte BioPlatgesMet per tal de difondre’l i augmentar així el nombre d’observadors, el coneixement de la flora i la fauna de la platja i la sensibilització envers la seva conservació. 

Cicle d’activitats als parcs, platges i rius metropolitans. Dins d’aquesta programació anual, adreçada a públic general i que inclou propostes diferents cada cap de setmana, s’hi han programat subcicles temàtics per conèixer els diferents grups dels ecosistemes de les platges metropolitanes (flora, ocells, papallones, petxines...) i s’ha donat a conèixer el projecte BioPlatgesMet a un públic més ampli, les observacions amb MINKA, la seva metodologia de treball i com aquestes observacions es vinculen amb la gestió de les platges metropolitanes.

Els projectes APS (aprenentatge servei) del programa educatiu Aprenem a la Xarxa han incorporat el projecte BioPlatgesMet com una línia de treball amb la qual l’alumnat s’ha beneficiat d’un aprenentatge participatiu i vivencial gràcies a eines de ciència ciutadana. Els alumnes han recollit i pujat dades a MINKA, fet que ha repercutit en el corresponent servei a la comunitat, ja que els resultats aportats són d’utilitat per als equips tècnics del Servei de Platges de l’AMB.

En destaca la col·laboració amb diverses entitats i associacions locals,  fruit de la coordinació amb els ajuntaments dels municipis costaners de l’AMB, que han intervingut en la dinamització de les activitats (plantacions, identificació d’espècies, neteges, tallers) i han ampliat així la xarxa de participants entre les comunitats dels municipis.

Aquest enfocament, recolzat per la gran tasca de difusió i comunicació amb què ha comptat el projecte, ha contribuït a reforçar el vincle entre ciutadania, entorn natural i gestió pública, i s’ha generat una comunitat de voluntaris i entitats actives que han participat en un objectiu comú: la conservació i millora dels ecosistemes litorals.

 

Context i antecedents

BioPlatgesMet és una de les iniciatives del projecte europeu GUARDEN (programa Horizon Europe) en l’àmbit de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb la participació de l’AMB juntament amb l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) i l’Institut Metròpoli, que contribueixen al projecte amb 15 socis més de 8 països diferents. Aquest projecte, que va començar a caminar el setembre del 2023, es basa en la ciència ciutadana i té com a missió prioritària promoure la gestió sostenible dels ecosistemes de platges i dunes, analitzar l’avaluació dels impactes de les accions i estratègies actuals i futures i implementar solucions efectives de protecció dels ecosistemes litorals.

El projecte s’ha basat en els objectius següents:

  • Millorar i crear eines tecnològiques per millorar el coneixement de la biodiversitat i la seva evolució davant del canvi climàtic i aplicar aquest coneixement i eines en la millora de la gestió de les platges.
  • Obtenir una base de dades exhaustiva de la biodiversitat de les espècies trobades a les platges i dunes de 8 municipis.
  • Documentar i analitzar els canvis en la distribució d’espècies i la cobertura vegetal com a resultat de les accions de gestió per avaluar-ne l’impacte.
  • Fer una llista completa d’espècies invasores problemàtiques i de les estratègies de gestió corresponents.
  • Elaborar i implementar estratègies efectives per protegir i millorar la presència d’espècies protegides.
  • Posar en marxa programes educatius i iniciatives de participació pública per fomentar la recopilació de dades de biodiversitat.
  • Dur a terme enquestes i diàlegs per mesurar i saber les percepcions i el coneixement dels visitants sobre la biodiversitat de les platges i els seus serveis ecosistèmics.
  • Empoderar la ciutadania en l’anàlisi de les dades recollides.