L’Ajuntament de Barcelona ha avançat en la tramitació de la modificació de l’ordenança de circulació de vianants i vehicles, que inclou, entre altres mesures, l’obligació de portar casc per als conductors de patinet. La norma, que es preveu que entri en vigor a partir de l’1 de febrer de 2025, serà presentada per a la seva aprovació definitiva al plenari municipal aquest mes de novembre. La modificació ha rebut el suport del govern municipal (PSC), així com de BComú i ERC, tot i que l’oposició s’ha dividit pel que fa a algunes de les mesures proposades.
Aquesta reforma, que actualitza l’ordenança de circulació per primera vegada des del 2017, busca millorar la convivència a la ciutat i establir normatives més clares per als vehicles de mobilitat personal (VMP), com els patinets, bicicletes i altres dispositius similars. A més de l’obligatorietat de l’ús del casc per a tots els conductors de patinet, el nou text inclou altres canvis que afecten l’ús de la via pública per part d’aquests vehicles.
Modificacions destacades de l’ordenança
Un dels canvis més destacats és la imposició del casc obligatori per als usuaris de patinets elèctrics. Aquest canvi es farà efectiu a partir de l’1 de febrer de 2025, després d’una campanya informativa que s’iniciarà tan aviat com es reguli la norma. A més, els patinets hauran de comptar amb elements de seguretat com llums davanters i posteriors, per garantir una visibilitat adequada, especialment a les hores de baixa llum.
Pel que fa a la circulació, la nova ordenança prohibirà que els VMP circulin per les voreres, independentment de la seva amplada, a excepció dels menors de 14 anys i adults amb cadireta o remolc, quan no hi hagi carril bici disponible. Així mateix, la velocitat màxima en carrils bici s’establirà en 10 km/h si aquests transcorren per la vorera, i en 25 km/h per les calçades i carrils bici en vies urbanes.
Un altre punt destacat és la regulació de l’estacionament de motos a les voreres, que es limitarà especialment en zones sensibles com els entorns escolars i hospitalaris, per garantir la seguretat i la comoditat dels vianants. També es reforçarà la protecció dels vianants amb mesures que prohibiran la circulació de VMP i bicicletes per les voreres, a excepció de casos específics com els menors de 14 anys.
Posicions de l’oposició
La modificació de l’ordenança ha estat rebuda de manera diferent entre els grups municipals. El PP s’ha abstingut, argumentant que el text no té prou ambició, especialment pel que fa a la flexibilització de l’estacionament de motos i la necessitat de revisar la normativa dels carrils bici. Per la seva banda, TriasxBCN i Vox han expressat el seu rebuig a la reforma, ja que consideren que la proposta presentada pel govern no recull algunes de les esmenes fetes, com l’ampliació de l’ús obligatori del casc a les bicicletes.
D’altra banda, BComú i ERC han donat suport al nou text. Els comuns han valorat positivament la inclusió d’esmenes a favor de la mobilitat sostenible, mentre que des d’ERC s’ha destacat l’oportunitat de “blindar” els drets dels vianants, garantint la seva seguretat i la preservació de les voreres com a espai exclusiu per als vianants.
Mesures per a la ciclologística i la distribució urbana de mercaderies
Un altre aspecte important de la modificació és la regulació de la ciclologística, és a dir, el repartiment de mercaderies amb vehicles de mobilitat personal. A partir de la nova normativa, aquests vehicles podran utilitzar els espais habilitats per a càrrega i descàrrega amb les mateixes condicions que la resta de vehicles a motor, contribuint així a millorar l’eficiència de la distribució urbana i a reduir l’impacte ambiental del transport de mercaderies a la ciutat.