Pràcticament la meitat dels visitants a Barcelona repeteixen i tornen a la ciutat

La majoria són turistes que viatgen per oci tot i que també són visites professionals o per raons personals

0
133
Imatge de Barcelona des de la muntanya de Montjuïc. Foto: Julio Collado

Pràcticament la meitat dels visitants a Barcelona repeteixen i tornen a la ciutat, segons el darrer informe de l’Observatori del Turisme a Barcelona, que recull dades del 2018. Concretament, un 46,8% dels visitants allotjats a la ciutat l’han visitat prèviament. Dels repetidors, la majoria (56,1%) venen per oci, tot i que també hi ha una part que visiten Barcelona per motius professionals (28,3%) mentre que la resta ho fa per motius personals o altres raons (15,5%). Per país de residència, una quarta part dels visitants que tornen a la ciutat provenen d’altres llocs d’Espanya, seguidament dels del Regne Unit i França.

L’any 2006 la capital catalana va registrar el percentatge més elevat de repetidors, un 61,6%, i el 2012, el més baix, un 40,6%. En els últims 3 anys, la xifra de repetidors allotjats en qualsevol tipus d’allotjament, s’ha mantingut estable.

Tipus d’allotjament

Els repetidors s’allotgen majoritàriament en hotels (49,3%) i els que es queden a cases particulars d’amics o familiars (20,7%) superen aquells que venen per primera vegada, ja que és una minoria la que en una primer visita s’allotja amb un particular.

En canvi, el nombre de visitants repetidors que s’allotgen en habitatges d’ús turístic (17%) i albergs (10,1%) és inferior al nombre dels que venen per primer cop.

Despesa

De les conclusions de l’informe destaca també que la despesa total durant l’estada per persona i dia augmenta com més vegades es visita la ciutat. La mitjana de despesa se situa en 79,57 euros diaris -excloent l’allotjament i el transport d’arribada-. La partida on més diners es destinen en totes les visites és el menjar. Per contra, es redueix la despesa en oci i cultura a mesura que es retorna a la ciutat.

Punts d’interès

Per altra banda, si bé els punts d’interès turístic (PIT) que es visiten en els diferents viatges són molt semblants, el barri del Raval, el Born, la Zona Fòrum, Montjuïc i la Fira Gran Via són els únics llocs que els repetidors visiten per sobre dels que arriben per primer cop a Barcelona ciutat.

Valoració de la ciutat

Quant a la valoració dels diferents aspectes de la ciutat, com ara l’arquitectura, el soroll, els comerços o la restauració, aquesta resta molt semblant, tot i que a mesura que augmenta el número de visites, la puntuació disminueix lleugerament.

Per últim, la indiferència per promoure Barcelona ciutat augmenta a mesura que s’incrementa el nombre de visites, i com a conseqüència, la puntuació pateix una davallada en l’indicador conegut com a Índex Net Promouter Score (NPS).

Estades més “pausades”

Des del consorci de Turisme de Barcelona es valora molt positivament l’estudi perquè conclouen que el repetidor busca estades “més pausades” que no cerquen la quantitat sinó la qualitat, i per tant, visiten menys llocs al mateix temps que mostren més interès per la gastronomia.

El regidor de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona i vicepresident de Turisme de Barcelona, Xavier Marcé, destaca “la importància de ‘fidelitzar’ visitants, ja que això pressuposa una major identificació amb les dinàmiques ciutadanes, un comportament responsable i un ús de productes i serveis més diversificats que defuig dels inevitables tòpics d’una primera visita”.

FER UN COMENTARI