En total 15.000 treballadors estaven cridats a la vaga per reclamar millores salarials després de negociacions de conveni bloquejades. Els secretaris generals d’UGT i de CCOO a Catalunya, Camil Ros i Javier Pacheco, han participat dels piquets informatius al Port i han assegurat que el problema sectorial dels transportistes es deu als “abusos” que permet la reforma laboral.
“La vaga d’avui és el clar exemple de l’ús i abús de la reforma laboral. És un dels primers convenis que va entrar en ultractivitat a Catalunya i no hi ha hagut manera de desbloquejar-ho, és evident que la mala fe patronal existeix”, ha dit Ros, que ha assegurat que aquest conflicte ja s’hauria solucionat si s’hagués derogat la reforma laboral aprovada pel govern del PP. El líder de la UGT també ha criticat les empreses del sector per bloquejar durant nou anys la negociació del conveni i fomentar l’explotació laboral, amb jornades maratonianes i utilitzant falsos autònoms.
Per part de CCOO, Pacheco ha recordat que entre les empreses del sector hi ha multinacionals com Amazon, Fedex o UPS que tenen la capacitat de donar “un recorregut normal” al conveni però en canvi aposten per fer “xantatge” als treballadors i vincular un augment salarial a la implementació de la jornada de dilluns a diumenge. Ara mateix, les empreses que necessiten treballar el cap de setmana per necessitats del servei ho fan mitjançant acords concrets retribuïts tal com estipula el conveni.
El secretari general de CCOO a Catalunya també ha remarcat que els treballadors del sector han perdut un 8,5% de poder adquisitiu en aquests nou anys de “bloqueig” i ha avisat que aquesta pot ser la primera de moltes mobilitzacions durant els mesos de novembre i desembre, un període amb molta feina pel sector.
Els transportistes, “farts” del bloqueig
Els concentrats han expressat consignes com ‘Si això no s’arregla, vaga, vaga, vaga’ i han repartit fulls propagandístics a les persones que s’aturaven per mostrar-los que estan “farts” del “bloqueig patronal”, ha explicat un dels manifestants, José Manuel Dacosta, mosso de magatzem de l’empresa Transportes Integrados, on la vaga s’ha seguit al 100%, diu. Dacosta considera que amb la proposta de desregularitzar els caps de setmana, les empreses intenten que la plantilla hagi de treballar els set dies de la setmana.
“Ens volen prendre drets laborals, el conveni de la demarcació de Barcelona és el segon millor de mercaderies d’Espanya i la patronal se l’intenta carregar gràcies a la reforma laboral. Per això estem aquí, i hi seguirem estant, que no en tinguin cap dubte”, ha avisat. “I què si perdo el salari d’avui, més estic perdent per com està el conveni en aquests moments”, ha afegit. Els concentrats també han volgut mostrar el seu malestar amb les patronals Transcalit i Uno, que dilluns no es va presentar a la reunió de conciliació convocada al Departament de Treball.
Una visió que comparteixen la resta de concentrats com, l’Adolfo Rodríguez, transportista del port de Barcelona, que ha afirmat que “la gent del sector està molt cremada”. “Només cal veure que hi ha mobilitzacions tant al Centre Integrat de Mercaderies (CIM) com als polígons d’Abrera com al port i en totes hi ha hagut una resposta majoritària perquè la gent vol fer un pols a la patronal. No podem seguir treballant com es treballa. No tenim culpa que pugi el gasoil, que s’ajustin tant els preus i hàgim de pagar la diferència nosaltres”, ha dit.
Entre els concentrats també hi havia personal administratiu, com la Mònica Penas que treballa a les oficines de Cespa CTR. Penas explica que els treballadors no han protestat durant els últims anys perquè “entenien” que després del període de crisi “s’havia de fer un esforç” i que, en canvi, creuen que ara “és el moment” de recuperar el que han deixat de guanyar en nou anys.