Els estibadors inicien aquest dilluns tres jornades de vaga

L'activitat al Port de Barcelona en aquest dilluns festiu serà la mateixa d'un diumenge mentre a Tarragona es preveu que sigui l'habitual

Els estibadors inicien aquest dilluns tres jornades de vaga. Dilluns és festiu a Barcelona i, segons han indicat fonts del Port, l’activitat serà la mateixa d’un diumenge. A Tarragona, en canvi, no és festa i es preveu l’activitat de sempre. L’aturada serà durant les hores imparells de les 8 del matí del dilluns a 8 del matí del dimarts, la mateixa franja horària per les altres dues jornades de vaga, convocades per dimecres i divendres. En la darrera reunió mantinguda amb la patronal dijous passat els sindicats van decidir mantenir les jornades de vaga després d’un “canvi de discurs” de la patronal que, segons asseguren, “ja no es compromet amb la subrogació dels treballadors”.

La vaga del sectors afectarà el moviment de diverses mercaderies als ports. A les instal·lacions de Barcelona els estibadors mouen vehicles; contenidors amb materials com mobles, menjar refrigerat, roba, electrodomèstics; granels com cafè, soja i cacau, i també ferralla o materials siderúrgics. Dels vehicles que passen pel Port de la capital catalana, la majoria són de Seat. Aquesta empresa, però, no preveu tenir grans problemes, ja que des de fa mesos que està avançant tot el que pot les exportacions dels vehicles que fabrica i ha deixat espai a la planta de Martorell per acumular totes aquelles unitats que no podria enviar a causa d’una eventual vaga d’estibadors. El 45% dels cotxes que es fabriquen a Martorell s’envien per via marítima, la majoria pel port de Barcelona.

Després de la reunió mantinguda dijous passat amb Anesco, els sindicats van assegurar sentir-se “enganyats” després d’un “canvi de discurs” de la patronal respecte a la reunió del passat 23 de maig. En aquest sentit, la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar assegura que la patronal “no garanteix” la subrogació i no es compromet “en res”. “El que exigim és que compleixin amb la paraula donada i garanteixin tots els llocs de treball i també que es comprometin a formar part dels Centres Portuaris d’Ocupació”, reclamava el coordinador general de la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar, Antolín Goya.

D’aquesta manera, s’havien trencat les negociacions entre patronal i sindicats, que afirmaven que l'”única eina” que els quedava als treballadors per aconseguir que les empreses “assumeixin” el principi d’acord era exercir el dret a la vaga. Així, els sindicats van decidir mantenir la vaga pels dies 5, 7 i 9 de juny i divendres van presentar un preavís de nova vaga que començarà el 14 de juny amb una aturada de 48 hores ininterrompudes i continuarà durant les hores imparells dels dies 19, 21 i 23 del mateix mes.

Per la seva banda, en un comunicat Anesco reiterava el seu compromís per garantir l’ocupació dels actuals treballadors de l’estiba i assenyalava que va demanar als treballadors constituir la comissió negociadora del conveni d’un nou acord marc per a la regulació del sector i negociar simultàniament els punts que hauran de ser definits a nivell de cadascun dels ports, segons apuntava. Així mateix, la patronal va denunciar “vagues encobertes” dels estibadors en diverses empreses i va assegurar que des de dijous s’estaven produint descensos de producció del 70% respecte al ritme de treball habitual.

El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, va advertir divendres sobre l’impacte “negatiu” que la vaga dels estibadors tindrà en els ports de l’Estat i en l’economia en general. Cambra va demanar a les parts que “aprofundeixin en el diàleg” després dels “passos importants” que es van aconseguir amb la modificació i posterior aprovació per part del Congrés del decret de liberalització de l’estiba. La comissària europea de Transports, Violeta Bulc, també es mostrava confiada que empreses i sindicats del sector de l’estiba poguessin arribar finalment a un acord i no va ser així. Bulc defensava que “el diàleg social és important per gestionar un tema complicat com el dels estibadors”. “Si acaben pactant tots es beneficiaran i si no tots hi perdran”, afegia Bulc, que es mostrava comprensiva amb les reclamacions dels sindicats i de les empreses del sector.