Els quioscs de Barcelona podran vendre cafè i menjar per emportar

També s'habilitaran aquests espais com a punt de distribució de paqueteria, caixers automàtics, antenes 5G, terminals de venda d'entrades d'espectacles i recarrega de bateries

Els quioscs de Barcelona podran oferir productes com cafè, menjar per emportar i oferir serveis com caixers automàtics i punts de paqueteria, i que fins al moment no estaven autoritzats, tot i que mantindran la venda de premsa com a activitat principal.

Ho han explicat en una roda de premsa el tinent d’alcalde de Cultura de l’Ajuntament, Jordi Martí; la presidenta de l’Associació Professional de Venedors de Premsa de Barcelona i Província (APVPBP) –que representa uns 300 quioscs–, Margarita Céspedes; i el president de l’Associació de Quioscs de la Rambla –a la qual hi ha 11 titulars associats–, Juan Jiménez.

La iniciativa és fruit d’un acord entre el consistori, l’APVPBP, el Col·legi de Periodistes de Catalunya i l’Associació de Quioscs de la Rambla, i en total han pactat que els quioscs puguin brindar una desena de productes o serveis que s’incorporaran en dues fases.

Martí ha reivindicat que els quioscs donen “seguretat i vitalitat” a l’espai públic i ha emfatitzat que l’acord en possibilitarà la viabilitat econòmica, que la venda de premsa continui sent l’activitat principal i que continuïn existint.

Céspedes ha dit que aquesta és una iniciativa que feia falta perquè ja estaven “en les últimes i la gent no podia continuant vivint dels quioscs”, i Jiménez ha avisat que sense ella d’aquí a cinc o 10 anys no quedarien quioscs a la ciutat.

DUES FASES

En una primera fase que es farà efectiva en tres mesos, s’habilitaran aquests espais com a punt de distribució de paqueteria, caixers automàtics, antenes 5G, terminals de venda d’entrades d’espectacles i recarrega de bateries, i també es permetrà la flexibilització de l’horari comercial.

En aquesta primera fase, els quioscs hauran d’arribar a acords marc amb grups empresarials que haurà de validar el consistori, per tal de poder oferir aquests serveis, i Céspedes ha detallat que ja han arribat a un acord amb una entitat bancària per col·locar els caixers.

En una segona fase que es farà efectiva en sis mesos, se’ls permetrà la venda de cafè i menjar per emportar i incloure una nova cara de publicitat en els mòduls, i també es treballarà perquè s’integrin a la xarxa de seguiment del programa municipal ‘Vincles’, destinat a reforçar les relacions socials de la gent gran.

En relació amb el cafè i el menjar per emportar, Martí ha detallat que els quioscs que ja venien aquests productes actualment estaven incomplint la normativa.

Aquest segon paquet de mesures requereix canviar el plec de clàusules reguladores de la concessió d’ús dels quioscs (vigent del 2013 al 2030) i un altre dels canvis que incorporarà serà la modificació dels percentatges de venda.

Fins ara, aquestes instal·lacions havien de destinar un 80% de l’espai a la venda de publicacions de diaris i llibres, amb la possibilitat de destinar un 20% de la seva superfície a altres productes; i a partir de l’aplicació del nou plec els percentatges seran de 51% per a premsa i 49% per a la resta de productes o serveis.

Actualment, dels 322 quioscs amb els quals compta la ciutat, 259 estan en funcionament i 53 vacants i, d’aquests últims, 31 es retiraran i 22 sortiran a concurs o es destinaran a projectes com el que en aquests moments desenvolupa l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat en una desena de quioscs.