El futur de les ordenances fiscals de l’Ajuntament de Barcelona ha quedat penjant d’un fil després de la Comissió Extraordinària d’Economia i Hisenda marcada per desacords entre els diferents grups polítics. La proposta del present govern, que inclou mesures com l’increment de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) per a més de 200 hotels de luxe i una nova terminal de creuers, així com el plantejament de la taxa pel servei de recollida de residus municipals generats en els domicilis particulars, haurà d’esperar al ple del divendres vinent per obtenir la seva resolució definitiva.
Una sessió marcada per les divisions internes i externes
El govern liderat per Jaume Collboni (PSC) confiava en un acord amb Barcelona en Comú per aprovar aquestes ordenances, però les negociacions es van trencar aquest dimecres. Janet Sanz, presidenta dels Comuns, ha anunciat que el seu grup no donarà suport a les ordenances mentre no es retiri qualsevol proposta relacionada amb la creació d’una nova terminal de creuers de luxe al Port de Barcelona. Sanz considera que aquesta iniciativa és un “error” i un moviment “classista”, contrari als objectius de decreixement turístic que defensa el seu partit. En paraules de Sanz: “Hi ha un document de la Comissió de Creuers que especifica com l’actual govern vol construir una nova terminal de creuers de luxe. Aquesta proposta només beneficia el Port de Barcelona. És inadmissible per a la ciutat, ja que els veïns necessiten un decreixement de l’activitat que genera el turisme. Per això, demanem que aquesta proposta sigui retirada del document i que s’oposi qualsevol iniciativa del Port relacionada amb la nova terminal. Cal reduir les terminals actuals, passant de 7 a 5”.
El PSC defensa el projecte fiscal i critica les “exageracions”
El quart tinent d’alcalde d’Economia, Jordi Valls, ha replicat, aquest matí, abans de la comissió extraordinària, que la suposada nova terminal de creuers és una “terminal fantasma”.
A més, el PSC ha reiterat que aquestes ordenances no incrementen la pressió fiscal sobre els ciutadans, sinó que utilitzen la fiscalitat turística com a eina per gestionar millor el turisme i adaptar les polítiques fiscals a criteris mediambientals. D’altra banda, Valls assegura que el càrrec turístic l’assumeixen els mateixos turistes, no els ciutadans de Barcelona: “Les matemàtiques són clares: si el Port demana certes condicions, ja sabem quin és el màxim de terminals permeses. Pel que fa als barcelonins, no són ells qui assumeixen el cost dels turistes. Paguen els turistes no els barcelonins”, ha afirmat.
L’oposició demana una reducció de la pressió fiscal
Els grups de l’oposició, incloent-hi Junts per Catalunya, el PP i Vox, també han expressat el seu rebuig frontal a les ordenances presentades. Cada partit, excepte Vox, ha presentat al·legacions enfocades a reduir la pressió fiscal sobre les famílies i a garantir una major sostenibilitat econòmica.
Dalmià Calvet, de Junts, ha criticat que l’IBI per als ciutadans continua sent excessivament elevat i ha demanat bonificacions per a col·lectius vulnerables, com les famílies monoparentals i aquelles amb menys poder adquisitiu. “No deixarem de denunciar les injustícies. Un govern com el de vostè no escolta. Votarem en contra de les seves ordenances fiscals.” ha assegurat Calvet.
Per la seva banda, el PP ha presentat 33 al·legacions, incloent-hi una rebaixa del 6% de l’IBI i una reducció de la taxa de mercats, que consideren “escandalosament alta”. Vox, que no ha presentat cap al·legació perquè consideren que “no té cap tipus de sentit perquè el govern no escoltarà les demandes i tampoc estem d’acord en res”, ha titllat les mesures d’asfixiants per a la classe treballadora i ha exigit una reducció generalitzada dels impostos. L’alcaldable per Barcelona de VOX, Gonzalo de Oro, ha subratllat: “Estacionar a les zones blava i verda és tan car com els pàrquings privats. Esteu perjudicant la classe treballadora i beneficiant els qui no fan res. Exigim una reducció de la pressió fiscal. No es pot esperar res de qui trepitja la voluntat del poble. Penseu en els votants, en els vostres”.
Conclusions i perspectives de futur
El ple de divendres serà determinant per definir el futur de les ordenances fiscals de Barcelona. La possibilitat de trobar un consens sembla, a hores d’ara, remota, però el govern de Collboni encara podria intentar apropar posicions amb Barcelona en Comú per garantir l’aprovació.
Mentrestant, la ciutat continua dividida entre aquells que consideren que cal aprofitar el turisme com a font de recursos i aquells que exigeixen un decreixement turístic per protegir el medi ambient i garantir la qualitat de vida dels barcelonins.