Nou Barris ha parlat alt i clar. El passat 5 d’abril, les Associacions de Famílies d’Alumnes (AFA) del Districte van sortir al carrer, però no per protestar des de la queixa, sinó per construir. Amb energia cooperativa i voluntat de futur, van celebrar una jornada participativa amb un objectiu tan ambiciós com imprescindible: rescatar l’escola pública i tornar-li el paper central com a espai d’igualtat d’oportunitats.
Sota el paraigua de la Coordinadora d’AFA 9 Barris, famílies, i altres associacions del districte, van compartir diagnosi i propostes. El clam comú és clar: la segregació escolar és una ferida oberta que cal abordar des de l’arrel.
“Ens trobem amb escoles carregades de complexitat i d’altres amb ràtios baixíssimes. Això no és casualitat, és una conseqüència de les polítiques i de la manca de planificació”, assenyala la Marta, mare d’una alumna de primària d’una escola del districte.
Més pública, menys concertada: una aposta clara
Durant la jornada es va posar sobre la taula diverses línies d’acció. Una de les més repetides va ser revisar a fons el pes de la xarxa concertada al districte. Les associacions denuncien que l’existència de places buides en escoles privades finançades amb diners públics contribueix a desequilibrar el sistema, empobrint la pública i deixant la inclusió a l’atzar. “S’ha parlat d’eliminar la sobreoferta de places de l’educació privada-concertada o mantenir els grups de la pública per garantir la reducció de ràtios, entre altres”, expliquen des de la Coordinadora d’AFA a través de les xarxes socials.
També reclamen garantir la continuïtat dels grups en la pública, tot reduint les ràtios i invertint de manera sostinguda en recursos, orientació i suport educatiu. Perquè, tal com insisteixen, “no n’hi ha prou amb discursos. Fan falta fets”.
Pactes i realitats: el desencaix entre l’anunci i el dia a dia
Tot i la posada en marxa del Pacte contra la segregació escolar per part de la Generalitat el 2024, les famílies veuen el seu impacte encara molt limitat. A Nou Barris, el 16% de l’alumnat s’ha beneficiat d’aquest pla. Una dada que, tot i positiva, reflecteix les llacunes d’una acció que consideren que encara no arriba arreu.
L’educació com a dret, no com a privilegi
El missatge que sorgeix d’aquesta mobilització és clar: l’educació no pot ser una loteria ni dependre del barri on vius. Des de l’AFA reclamen que l’escola pública sigui tractada com el que és: una eina de justícia social i cohesió.