Mor Joaquim Tosas, gran impulsor de l’ampliació del Port de Barcelona

Durant la seva presidència, entre 1996 i 2004, va treballar incansablement per la modernització del Port i va posar les bases estratègiques pel seu desenvolupament actual

Joaquim Tosas i Mir, president del Port de Barcelona entre els anys 1996 i 2004, va morir ahir per causa del COVID-19. Tosas serà recordat com el principal artífex de l’ampliació del Port i per haver endegat la seva modernització, impulsant els grans aspectes estratègics que defineixen avui aquesta infraestructura com és el concepte de Comunitat Portuària, la implantació del Pla de Qualitat, la innovació i les solucions telemàtiques i la relació port-ciutat, entre d’altres.

Tosas, el primer president del Port de Barcelona designat per la Generalitat de Catalunya, va destacar per la seva capacitat de posar en marxa projectes nous i des del primer moment va impulsar canvis estructurals i profunds per convertir-lo en la gran infraestructura que el país necessitava. Va saber dialogar amb tots els implicats -amb ma esquerra i amb fermesa alhora- per aconseguir desencallar tots els condicionants de l’ampliació del Port: participació de les institucions catalanes, espanyoles i europees, finançament, medi ambient, implicació dels operadors, etc.

Durant els 8 anys de la seva presidència, i amb l’ampliació avançant a ple rendiment, Joaquim Tosas va posar en marxa o va donar l’impuls definitiu a molts dels projectes que defineixen avui el Port de Barcelona: la Comunitat Portuària; la seva plataforma telemàtica, Portic; el Port Vell, un exemple de relació port-ciutat que és avui un referent mundial; l’aposta pel ferrocarril, les autopistes del mar i per desenvolupar una xarxa de terminals marítimes interiors per fer arribar el port als seus mercats interiors; la Zona d’Activitats Logístiques – ZAL; l’impuls del sector creuerista; etc.

De la mateixa manera, sota la presidència de Joaquim Tosas es van aprovar el primer i el segon Plans Estratègics del Port de Barcelona, els anys 1998 i 2003, fruit d’un llarg treball col·lectiu amb la implicació de tots els actors públics i privats, que fixaven la missió i visió de la infraestructura. Aquí, per primer cop, es parla d’una infraestructura competitiva i sostenible al servei del creixement econòmic de l’entorn i de la societat i es defineixen les grans línies que han donat la pauta del desenvolupament del port durant els darrers vint anys.

Visió i capacitat de treball

Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, ha volgut destacar especialment la vàlua personal i professional de Joaquim Tosas. “Fa anys que coneixia Joaquim Tosas, tenim amics comuns, i havíem coincidit al Patronat de l’Institut Cerdà. Sempre em va semblar una persona enèrgica i d’idees clares. Deia que hem de pensar en gran. Quan vaig assumir la Presidència del Port vam tenir ocasió de parlar extensament de l’actiu estratègic que és el Port de Barcelona per a un país i una comunitat. De ben segur, la conversa amb ell amb motiu del 150è aniversari del Port dona testimoni del seu llegat en concebre un port modern, internacional, orientat al client”.

La presidenta del Port també ha volgut destacar “la tenacitat i la capacitat de treball de Joaquim Tosas, que va saber lluitar incansablement en tots els fronts per assolir les fites marcades, especialment l’ampliació del port”. Finalment, Conesa ha manifestat el profund trasbals que el traspàs de Joaquim Tosas ha produït entre els treballadors del Port de Barcelona, molts dels quals van compartir amb ell projectes i il·lusions. “El trobarem a faltar, descansi en pau”.

Mostres de condol

Els responsables de la Comunitat Portuària de Barcelona, que van treballar colze amb colze amb Tosas en molts d’aquests projectes, han mostrat també el seu reconeixement i estima vers aquesta persona cabdal en la història recent del port. Així, Emili Sanz, president d’ATEIA-OLTRA Barcelona, ha volgut valorar el seu legat i ha manifestat que “va saber interpretar el Port de Barcelona en un sentit ampli, impulsant el que avui coneixem com Comunitat Portuària”. Antonio Llobet, president del Col·legi Oficial d’Agents de Duanes i Representants Duaners de Barcelona, ha posat en valor la “visió i lideratge de Joaquim Tosas, que va marcar l’estratègia del que és avui el Port de Barcelona: una infraestructura vital per a l’economia catalana i espanyola”.

Per la seva banda, Javier Vidal, president de l’Associació d’Empreses Estibadores Portuàries de Barcelona, ha destacat que Tosas “va ser un gran president i una magnífica persona que va realitzar una excel·lent gestió del nostre port en un moment molt difícil”. Jordi Trius, president de l’Associació d’Agents Consignataris de Vaixells de Barcelona, també ha recordat el seu paper en els anys decisius pel creixement i planificació del port i que “va contribuir a crear una Comunitat Portuària proactiva i implicada en la seva promoció i competitivitat internacional”.

Adéu del conseller Damià Calvet

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, s’ha volgut afegir a les mostres de condol destacant que el president del Port de Barcelona “va saber captar a la perfecció la realitat d’aquest complex ecosistema i va posar les bases del que avui coneixem com a comunitat portuària, una síntesi de col·laboració activa i orgull de pertinença que sens dubte ens enforteix”.

El conseller Calvet va coincidir amb Joaquim Tosas a PTOP el 1997, i ha recordat “els debats sobre el futur del Port, de la seva relació amb les ciutats de Barcelona i el Prat o sobre les infraestructures que necessitava per servir bé l’economia del país”. El conseller ha ressaltat la gran preparació personal de Tosas i ha constat que “era ambiciós, en el millor sentit de la paraula: volia fer del Port de Barcelona el millor port de la Mediterrània”.

Damià Calvet conclou assegurant que “si estigués entre nosaltres a primera línia del Port, com va ser-hi tants anys, estaria cercant solucions a l’emergència actual  i sobretot, pensant en com recuperar-nos el més ràpidament possible”.