Aquest divendres, l’Auditori 1899 ha estat l’escenari de la presentació del Pla de Mobilitat Sostenible per al retorn parcial al Spotify Camp Nou, impulsat pel FC Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona. L’acte ha comptat amb la participació del regidor de les Corts i d’Esports, David Escudé i del director de Sostenibilitat del club blaugrana, Jordi Portabella.
El pla, descrit com un projecte “estudiadíssim i treballadíssim” entre el club i l’Ajuntament, se centra en la promoció de la mobilitat sostenible, amb l’objectiu que dos terços dels assistents al Camp Nou facin ús de mitjans de transport alternatius al cotxe privat o la moto. Aquesta estratègia està pensada per ser flexible i susceptible d’ajustos en funció dels resultats que es vagin observant a mesura que es posi en pràctica.
La proposta prioritza el respecte al medi ambient i la convivència amb els veïns del barri de les Corts, en resposta a les demandes històriques dels residents, que han patit durant dècades els inconvenients associats als dies de partit. Aquestes dificultats han inclòs problemes acústics i obstacles en l’accés als seus habitatges. La resposta del pla implica la limitació de determinats carrers exclusivament per als veïns, amb l’ajuda de càmeres de trànsit per detectar infraccions i garantir el compliment de les restriccions. “Fa una estona, he presentat el pla als veïns del barri, i, sincerament, han quedat molt satisfets. Tot i això, han sorgit noves qüestions. No es pot agradar a tothom. Aquest pla podria aplicar-se avui mateix perquè ha estat molt estudiat” ha explicat Escudé.
Distribució modal dels assistents
Amb l’objectiu que un 66% dels assistents al Camp Nou optin per mitjans de mobilitat sostenible, s’estima que el 36,5% del públic arribarà a peu (23.695 persones), mentre que un 25,9% utilitzarà cotxe particular (16.843 persones i 7.018 vehicles). L’ús del metro concentrarà el 17,1% (11.160 persones), seguit per les motos amb un 6% (3.883 persones i 2.678 vehicles). Altres mitjans inclouen autocars (5,1%), autobusos (4,7%), tramvies (2,3%), taxis (2%), Bicing (0,3%) i bicicletes o VMP (0,2%).
Noves localitzacions per als taxis i autocars
Els autocars finalitzaran el seu trajecte al tram superior del carrer Martí i Franquès, i estacionaran en un solar del FC Barcelona a l’avinguda de Xile. En dies de partit, l’avinguda Doctor Marañón es destinarà temporalment a acollir aquests vehicles, mentre que un itinerari alternatiu per l’avinguda Albert Bastardas garantirà l’accés dels residents. D’altra banda. Per evitar congestions i millorar la seguretat viària, s’ha habilitat una parada fixa de taxis al carrer Menéndez i Pelayo, propera a l’estadi i amb connexions ràpides a les principals vies de la ciutat. Per a les persones amb mobilitat reduïda (PMR), es destinaran 40 places reservades al tram final del carrer Martí i Franquès, assegurant un accés còmode i adaptat.
Missatge Institucional
El regidor David Escudé ha subratllat que aquest pla no només busca millorar la mobilitat sinó també promoure un canvi de mentalitat cap a la sostenibilitat: “Volem que els veïns notin el mínim d’incomoditats possibles i que l’accés i sortida a l’estadi siguin fluids. Hem treballat amb el club per assegurar que el pla respongui a les necessitats del barri i dels aficionats.”
De la seva banda, Jordi Portabella ha destacat la col·laboració entre el club i l’Ajuntament per integrar aquesta iniciativa en el marc del pla de sostenibilitat general del FC Barcelona.
Un retorn sense data
Tot i aquestes mesures, el retorn al Spotify Camp Nou no té data. No obstant això, es planteja com un procés viu i en constant revisió. Des del Futbol Club Barcelona i l’Ajuntament han demostrat el seu compromís per treballar conjuntament amb el barri i amb els aficionats, assegurant que el projecte no només respongui a les necessitats del present, sinó que també sigui un model a seguir per al futur. Amb aquesta iniciativa, el FC Barcelona reafirma la seva aposta per un futbol més responsable i sostenible.