L’Aeroport de Barcelona realitzarà reconeixements facials

Preveu que la tecnologia permeti estalviar al passatger més del 45% del temps que utilitza abans de volar

L’Aeroport de Barcelona-el Prat acull des de l’1 de desembre una prova pilot que implementa el reconeixement facial en tots els processos necessaris per agafar un vol amb destinació a Màlaga de la companyia Vueling.

L’han presentat en una roda de premsa aquest dimecres la directora de l’Aeroport, Sonia Corrochano; el director de client de Vueling, Calum Laming, i la directora d’Innovació, Sostenibilitat i Experiència Client d’Aena, Amparo Brea, entre d’altres.

Corrochano ha celebrat que es tracta d’un “projecte de gran complexitat tecnològica” i, segons Aena, és la primera prova pilot a Europa que permet integrar el reconeixement facial en tots els processos previs al vol.

En la mateixa línia, Calum ha valorat que Vueling és “la primera companyia aèria” que utilitza aquesta tecnologia integrada en cada pas del passatger abans de pujar a l’avió, i ha defensat que no hi haurà retallades en personal, almenys mentre continuï sent una prova pilot.

Brea ha argumentat que, amb aquesta tecnologia, la seguretat augmenta perquè és “més segura” que una revisió mèdica visual per part dels treballadors de les companyies aèries.

ENROLAMENT BIOMÈTRIC

Mitjançant l’enrolament biomètric, els passatgers vinculen la cara amb el seu DNI, la qual cosa es pot fer des de casa mitjançant l’app d’Aena –en cas que el tinguin digitalitzat–, o al mateix aeroport.

Un cop vinculades aquestes dades, el reconeixement facial permet continuar amb els passos habituals a fer abans de volar: la vinculació amb la targeta d’embarcament, la facturació de l’equipatge, el pas pel control de seguretat i el posterior accés a l’avió.

Calum ha remarcat que Vueling no desa les dades biomètriques dels passatgers i, en qualsevol cas, en els vols en què s’ha implementat aquesta prova pilot, també s’ofereix la possibilitat de fer servir el procés convencional, sense el reconeixement facial.

PROVES ANTERIORS

Anteriorment s’havien fet dues proves pilot més amb aquesta tecnologia, en vols a Madrid i Menorca, però aquest és el primer cop que s’integra en cadascun dels processos a fer necessàriament abans d’enlairar-se.

Aquestes proves van concloure amb un estalvi de temps d’un 45% per part dels passatgers –en comparació amb un procés convencional–, per la qual cosa s’espera que en el cas dels vols a Màlaga l’estalvi sigui més gran, ja que inclou la tecnologia en més processos.

FUTURA IMPLEMENTACIÓ

Es tracta d’una prova pilot que afecta de cinc a set vols diaris –més quantitat per Nadal– amb destinació Màlaga, i que tindrà una durada de sis mesos, després de la qual cosa es valorarà si s’implementa definitivament.

Aena i Vueling ja pensen a implementar el sistema en vols a altres destinacions nacionals “populars”, que s’enlairin amb molta freqüència, i entre els candidats hi ha Sevilla, Bilbao o Madrid.

De moment, s’ha descartat operar amb vols internacionals perquè, tal com ha assegurat Calum, cal un acord amb altres països per l’ús de dades biomètriques, per la qual cosa per ara s’ha optat per implementar el sistema en els de caràcter nacional.

Aena ha engegat aquest projecte, juntament amb Vueling i el grup d’empreses tecnològiques format per Goeasier, Idemia, Indra, Materna IPS i Mobbeel.