La vaga de filtres de seguretat a l’Aeroport de Barcelona fa un any

No afecta a l'operativa però el comitè es resisteix a desconvocar-la

Imatge de cues en un control de seguretat de l'Aeroport del Prat. EUROPA PRESS

La vaga dels treballadors dels filtres de seguretat de l’Aeroport de Barcelona es manté un any després de convocar-se –es complirà aquest diumenge–, malgrat no tenir cap afectació des de fa temps en l’operativa.

Els vigilants dels filtres van convocar vaga indefinida de 24 hores des del 9 d’agost de 2019 i encara no l’han desconvocada, han informat a Europa Press fonts del comitè de vaga i de la Conselleria de Treball de la Generalitat.

El comitè de vaga defensa que Trablisa –adjudicatària del servei de seguretat des de juny de 2018– no ha complert les demandes que van portar a la vaga, per la qual cosa el comitè es pregunta “per què” desconvocar-la.

Critica que l’empresa no ha volgut parlar de les seves exigències, ni quan van convocar la vaga ni des d’aleshores, i sosté que mantenir-la és una manera de reivindicar-les.

El comitè de vaga també assegura que “algunes persones” segueixen fent la vaga de manera puntual i que els treballadors segueixen rebent la carta de serveis mínims.

Afegeix que s’havien plantejat convocar aturades parcials aquest estiu per protestar per la seva situació, proposta que ha quedat sense efecte per la crisi del coronavirus.

Trablisa

Fonts de Trabilisa han explicat a Europa Press que el conflicte a l’Aeroport de Barcelona continua “sense novetats”.

L’empresa està “en contacte” amb els representants dels treballadors per abordar com està afectant el Covid-19 al negoci: ha comportat l’aplicació d’un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) entre els vigilants dels filtres.

Normalitat a l’aeroport

Fonts d’Aena han informat a Europa Press que la vaga no ha tingut afectació en tot l’any en l’operativa de l’Aeroport de Barcelona, més enllà de la que va poder tenir a l’agost de fa un any.

L’operador aeroportuari ha remarcat que els filtres de seguretat funcionen amb normalitat i els passatgers poden passar-los sense problemes, així com durant tot aquest últim any.

Amb uns serveis mínims del 90%, la vaga d’agost de 2019 no va arribar a tenir una gran afectació en el funcionament d’El Prat, sense provocar les cues que s’havien vist en estius anteriors.

Per què la van convocar

Els vigilants d’El Prat van convocar vaga per demanar millores laborals, com garantir que reben la formació necessària i que tots estan formats.

Reclamaven que l’empresa es fes càrrec de les seves despeses d’aparcament o habilités una zona gratuïta per a l’estacionament de vehicles.

També instaven a assegurar la paritat de la plantilla, perquè subratllaven que les vigilants tenen una càrrega de pes superior en haver d’encarregar-se dels filtres de seguretat de les usuàries i sent menys dones que homes treballant.

Algunes d’aquestes demandes ja van ser reclamades pels treballadors durant la vaga de 2017, quan l’adjudicatària era Eulen, i el comitè afirma que actualment continuen sense complir-se.