L'aeroport de Barcelona bat el rècord en volum de càrrega aèria el 2019

El Prat és un dels sis únics aeroports d'Europa que creix i es manté entre els 25 primers

Pla general de l'avió que cobrirà la ruta Dubai-Barcelona-Mèxic, a la seva arribada a l'aeroport del Prat, el 9 de desembre del 2019. (ACN)
L’aeroport de Barcelona ha aconseguit el 2019 una xifra rècord de 177.300 tones de càrrega aèria, fet que suposa un augment moderat del 2,5%, menor que en períodes anteriors. I és que Barcelona està entre els sis únics aeroports d’Europa del ‘top25’ en càrrega aèria que creix, juntament amb Madrid, malgrat l’alentiment causat per la tendència global a la baixa derivada de les tensions entre els Estats Units i la Xina i l’estancament del comerç mundial. Tot i la xifra rècord, l’aeroport de Barcelona ha perdut una posició en el rànquing de transport de carrega aèria a Espanya, i Saragossa, amb 182.700 tones, l’ha superat per primera vegada, i el Prat s’ha situat en tercera posició. Madrid, líder, va transportar el 2019 unes 558.600 tones.
D’acord amb un informe de l’Observatori de Tràfic Aeri de Barcelona, el creixement del 2,5% d’aquest darrer any és molt moderat respecte al registrat en els anys anteriors. Així, el 2018 l’augment del volum de càrrega a Barcelona va ser del 10,8%, el 2017 del 14,9% i el 2016 del 15,9%, percentatges lluny del 2,5% actual, i que indiquen una tendència clarament a la baixa en els últims mesos.
De fet, durant els primers trimestres de l’any passat va haver-hi un retrocés de la demanda, que va caure un 4,2% respecte al 2018. En canvi, entre el 2017 i el 2018 el creixement va ser del 3,6%. L’estancament del comerç mundial, la disputa comercial entre els Estats Units i la Xina i l’alentiment de l’economia xinesa són les “principals causes d’aquest retrocés”, afirma l’informe.
Dades segregades del 2018
D’altra banda, l’informe aporta dades més detallades sobre les exportacions durant el 2018 gestionades des de Barcelona. Les vendes van tenir com a destí principal les regions d’Àsia Pacífic i Àsia del Nord (37%), Amèrica del Nord (20%) i Amèrica Llatina (18%).
Amb tot, l’estudi apunta que si s’analitza el primer aeroport d’escala de les mercaderies, només les regions d’Amèrica del Nord, Orient Mitjà i Europa tenen “suficients vols directes i freqüències per donar resposta a la demanda de càrrega aèria”. En aquest sentit, segons l’Observatori “hi ha prou mercat per disposar de més vols directes amb Àsia Pacífic, Àsia del Nord i Amèrica Llatina.
Així, el 40% dels vols de mercaderies des de Barcelona fan una primera parada a Europa, principalment a Colònia (Alemanya) i Istanbul (Turquia). A nivell mundial, les parades es fan a Orient Mitjà: a Doha i Dubai, des d’on després es serveixen els mercats de l’Àsia.
Per sectors, Catalunya va liderar el rànquing estatal de càrrega aèria en productes farmacèutics i químics el 2018 amb un 40% de la quota (27.773 tones), malgrat una moderació en el creixement anual, que va ser del 5,6%, lluny del 20% del 2017. El primer sector del transport aeri català va ser el tèxtil, amb un augment del 14% i 60.000 tones, malgrat que els que més van créixer van ser l’elèctric i mecànic (+16,2% i 30.369 tones) i l’alimentari (+14,6% i 18.683 tones).
Aerolínies
Durant l’any passat, Qatar Airways es va posicionar com a companyia líder en càrrega a Barcelona, amb el 12,2% de la quota i 21.600 tones transportades, superant per primer cop a Emirates (20.900 tones i 11,8% de quota). D’altra banda, les tres grans empreses repartidores de transport urgent, UPS, DHL i FedEX, tenen un 22% de la quota a l’aeroport.
D’altra banda, l’estudi indica que des de la posada en marxa de rutes directes a Seül i Hong Kong, l’any 2017, s’han incrementat de forma “espectacular” les exportacions des de Barcelona, amb creixements del 91% i el 76%, respectivament. L’Observatori apunta també que l’entrada d’Etihad a Barcelona pot situar Abu Dhabi com una ruta amb forts creixements en el futur en volum de mercaderies.