El port de Barcelona farà servir càmeres 5G per millorar la localització dels vaixells

La iniciativa és un projecte ideat IMB, Huawei, Vodafone, Mobile World Capital i Fundació i2CAT amb el suport del Govern

El port de Barcelona farà servir càmeres 5G per localitzar amb més precisió els moviments dels vaixells i millorar les maniobres d’atracada i desatracada, fent-les més segures pel personal i més ràpides, cosa que permetrà augmentar la capacitat de rotació dels bucs.

El projecte pilot ‘5G Marítim’ utilitza una solució tecnològica pionera, que combina intel·ligència artificial, núvol, 5G i edge computing i que ha sigut ideada per IBM, Vodafone, Huawei, Mobile World Capital Barcelona i Fundació i2CAT i compta amb l’impuls del Govern. La iniciativa es va començar a implementar aquest mes de juliol i s’anirà estenent pel port a mesura que es tinguin les primeres conclusions sobre el seu funcionament.

La combinació d’intel·ligència artificial, cloud compunting 5G i edge computing permetrà obtenir el posicionament de la proa i la popa i els indicadors de moviment dels vaixells amb una precisió elevada, cosa que facilitarà l’assistència a la navegació en una infraestructura tan concorregut com el de Barcelona, que acull uns 10.000 vaixells l’any, en un període “normal”, ha recordat la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, en la roda de premsa de presentació del projecte.

L’objectiu del pilot és utilitzar la tecnologia 5G per validar la localització dels vaixells a les instal·lacions de Port de Barcelona a través d’algoritmes d’intel·ligència artificial optimitzant la gestió del trànsit marítim, millorant la seguretat i la sostenibilitat. El funcionament tècnic es basa en un model de “xarxes neuronals profundes” –el que es coneix com a ‘deep learning’–, que ha sigut “entrenat” en un núvol per detectar proes i popes de vaixells de tota mena. Aquest model ha estat distribuït a un servidor ubicat a la torre de control.

“Quan un vaixell entra al port les càmeres situades a la dàrsena capten les imatges en moviment i en temps real i les envien amb tecnologia 5G a la torre de control, on aquest model detecta la proa i la popa de cada vaixell.

Llavors, un algoritme de geolocalització és capaç de convertir aquests punts en unes coordenades geolocalitzades precises, que s’integren a la resta de sistemes del port. El resultat és una informació de gran valor pel dia a dia de la gestió del port, exacta precisa i en temps real”, ha resumit el director d’IMB a Catalunya, Marc Estapé.

Segons ha explicat la presidenta del Port de Barcelona, amb aquest projecte pilot els treballadors de la infraestructura podran tenir informació precisa de punts del port en els quals no hi ha radar perquè hi ha edificacions o instal·lacions com ara grues que dificulten la cobertura. A més, ha detallat que la xarxa 5G també permet “optimitzar la línia d’atracada” assegurant la distància dels bucs atracats i permetent ajustar l’ocupació del moll en les zones més plenes.

Una altra conseqüència positiva que tindrà aquesta innovació per la infraestructura que dirigeix és l’increment de la informació disponible pels usuaris: els capitans de vaixell, la torre de control o els pràctics. La xarxa 5G facilitaria l’assistència remota per part dels pràctics, que s’evitarien fer desplaçaments en situacions meteorològiques perilloses. “És imprescindible poder millorar l’experiència de l’atracada, sent aquest un port molt concorregut”, ha dit Conesa, que ha recordat que en un any “normal” la infraestructura acomoda 10.000 bucs de diferents dimensions i en diferents situacions climatològiques.