La Conselleria d'Educació de la Generalitat ha reduït la ràtio màxima d'alumnes per grup per a l'acolliment d'alumnat del segon cicle d'Infantil --entre 3 i 6 anys--, inicialment previst en 13, a grups màxims de 8 alumnes a P3 i de 10 alumnes a P4 i P5, quan els centres puguin obrir a partir de l'1 de juny en territoris que es trobin en fase 2.
Segons les Instruccions per a l'obertura dels centres educatius públics i concertats en fase 2 de desescalada, es tracta d'un espai d'acolliment per a les famílies que, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-ho, entre les 9 i les 13 hores.
En la resta d'etapes educatives --sempre amb assistència voluntària--, es manté el ràtio de cinc alumnes per espai en les guarderies --on solament podran acudir els nens entre 1 i 3 anys--, prioritzant la conciliació de les famílies, de màxim de 13 en sisè de Primària i de màxim de 15 en els cursos que tanquen etapa de Secundària: ESO, Batxillerat, segon de cicles de FP, Escola Oficial d'Idiomes i d'Adults.
Per a l'alumnat d'altres cursos i nivells, existeix la possibilitat de tutories personalitzades per a l'acompanyament educatiu i emocional de l'estudiant amb cita prèvia, ja que la possibilitat d'obertura dels centres ha de facilitar l'atenció a la població més vulnerable.
L'alumnat no haurà de tenir simptomatologia de Covid-19, no haver estat en contacte amb casos positius o amb símptomes compatibles els últims 14 dies i tenir el calendari vacunal al dia: a més les famílies o tutors hauran de presentar una declaració responsable el primer dia de tornada a les aules, per la qual els seus fills compleixen els requisits.
Les instruccions assenyalen que les famílies vigilaran diàriament l'estat de salut dels alumnes prenent-los la temperatura abans de sortir de casa per anar al centre, i si presenta febre o símptomes compatibles amb Covid-19, no podrà assistir a l'escola.
Cada centre, el seu pla de reobertura
Cada centre educatiu haurà d'elaborar el seu pla de reobertura, amb l'acompanyament de la inspecció educativa, planificar l'acció educativa i el personal que necessita, els espais disponibles pel reinici de la presencialitat i fer una previsió del nombre d'alumnes que es reincorporen al juny.
Les entrades i sortides del centre s'hauran de fer en diferents horaris i de forma escalonada, mantenint la distància de seguretat i aprofitant els possibles diferents accesos a la instal·lació, els docents hauran de vetllar perquè els diferents grups no coincideixin en els passadissos i la sortida al pati haurà de ser seqüenciada, amb separació entre grups.
Els alumnes utilitzaran, sempre que sigui possible, material individual i no es distribuiran documents de paper, excepte en els casos imprescindibles, i en les guarderies, no haurien d'haver-hi joguines que "no es puguin netejar i desinfectar amb facilitat" i, quan sigui possible, es disposarà de joguines d'ús exclusiu per al grup estable de cinc nens, segons les instruccions.
Els centres privats poden decidir obrir o continuar amb el tancament, però en cas d'obertura hauran de complir les mateixes indicacions que els centres públics i concertats.