El confinament ha alterat la qualitat de la nostra son

El confinament obligat per la pandèmia del coronavirus ha alterat els dos factors fonamentals que regulen el somni: el rellotge biològic i la necessitat de dormir en funció de les hores que portem desperts.

Així ho ha assegurat Francisco Javier Puertas, Cap de la Unitat del Somni de l’Hospital de la Ribera i professor de la Universitat Catòlica de València (UCV), qui ha impartit una conferència telemàtica sobre les dificultats de la son generades per la situació de confinament i pandèmia.

«El rellotge biològic és el director d’orquestra del nostre sistema neuro hormonal, que sincronitza el somni amb el cicle de llum i foscor. En estar aïllats o tenir menys activitat a l’exterior i exposar-nos a la llum de forma menys intensa i més irregular, s’han donat senyals al rellotge intern biològic, alterant senyals potents de vigília i de somni», ha indicat.

En circumstàncies normals, «cada dia ajudem al fet que aquest rellotge es posi en hora», ha relatat Puertas, qui ha assenyalat que existeixen també aspectes «emocionals i cognitius» que afavoreixen que el dia sigui el període d’activitat de la persona i la nit, el de repòs, i els factors que alteren la regulació emocional «tenen un impacte directe en la son».

«La queixa genèrica de les persones que acudeixen a consulta per alteracions de la son, també durant el confinament, és l’insomni», ha indicat l’expert en un comunicat remès per la institució acadèmica.

Segons ha afegit, aquest concepte «no només es refereix al fet de no poder dormir, sinó també al de despertar-se molt a la nit, despertar-se massa d’hora, no poder tornar a dormir quan un es desperta a la nit o, en general, tenir son de mala qualitat o percebut com no reparador».

«Cap de les generacions vives havia passat per un període de dos mesos de confinament amb por de contagiar-se o al fet que els seus éssers estimats emmalaltissin i morissin, amb els problemes laborals que ha generat també. Això ha contribuït al fet que es desenvolupin dificultats relacionades amb la son», ha exposat.

Segons Puertas, el primer a tenir en compte per a recuperar la son és que «com més preocupació per dormir, pitjor es dormirà. Posar molta atenció a cuidar la son i que aquesta sigui bona es converteix en un factor desencadenant de dormir malament i, a més, perpetua el problema».

En la seva opinió, el moment de despertar-se en una situació d’insomni és «molt important. Encara que s’hagi dormit poques hores, cal aixecar-se a la mateixa hora de sempre, esmorzar i que et toqui el sol del matí, aquests són els estímuls més potents, al costat del cansament, perquè la son aparegui 16 hores després».