Comencen les obres per ampliar el col·lector d’aigües de la Diagonal

La intervenció en el subsòl s'allargarà fins al 2022 i és el pas previ per a treballar en la unió del tramvia

Comencen les obres per ampliar el col·lector d’aigües de l’avinguda Diagonal. Segons ha explicat el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, es tracta de l’actuació “més important en la xarxa de clavegueram de la ciutat” i servirà, juntament amb altres actuacions, per enfortir la xarxa de captació d’aigües pluvials de Barcelona.
L’objectiu, ha dit el regidor, és desdoblar el col·lector per augmentar un 70% la capacitat de captació actual. D’aquesta manera, ha indicat, es reduirien riscos d’inundació i imatges de sobreeiximent d’aigua a les clavegueres quan hi ha episodis de pluja intensa. Les obres costen 7,7 milions d’euros i està previst que acabin el gener del 2022.

L’Ajuntament de Barcelona considera l’actuació com una prioritat i també un pas previ necessari abans d’iniciar obres per unir els tramvies Trambaix i Trambesòs. “Primer treballem sobre el subsòl i després en el sòl”, ha dit Badia, deixant clar que primer cal finalitzar aquestes obres en el col·lector d’aigües.

Amb tot, el regidor ha justificat que encara que la unió dels tramvies no comenci fins al 2022 -quan acabin les obres al subsòl- ja és l’horitzó que apunten els terminis urbanístics. “S’han de fer projectes executius i licitació d’obres i això ja ens portaria a principis del 2022”, ha dit sobre la unió de la xarxa tramviària.

“Un cop implantada la infraestructura tramviària no serà possible realitzar obres de clavegueram d’aquest abast”, argumenten des de l’Ajuntament.

Més capacitat per drenar l’aigua

El col·lector de l’avinguda Diagonal va ser construït a finals del segle XIX per recollir i gestionar el transport de les aigües residuals i pluvials que es generen als barris del costat muntanya. Ara bé, el creixement demogràfic i el canvi climàtic -que genera més episodis de pluges intenses- provoquen inundacions quan es desborda la capacitat de recol·lecció d’aigües.

En condicions de temps sec, el col·lector de Diagonal transporta un cabal constant en torn de 1m3 per segon, però en condicions d’episodis de pluja el col·lector augmenta el seu cabal fins a la seva capacitat màxima de 96 m3
per segon.

El desdoblament parcial del col·lector entre els carrers Girona i Passeig de Sant Joan permetrà incrementar el cabal màxim en aquest tram passant dels 96 m3 per segon actuals, a 160 m3 per segon.

Segons Badia, les actuacions previstes fins al 2022 haurien de ser suficients per evitar inundacions amb els escenaris de projecció actuals. Amb tot, també ha indicat que el pla s’haurà de revisar en un futur si empitjora l’impacte del canvi climàtic.

Impacte en la mobilitat

Per tal de tenir el menor impacte en la mobilitat les intervencions es faran per trams. La que suposa una ocupació viària més important és el primer tram que es farà i durarà fins al juliol del 2021.

És el tram d’ampliació del col·lector entre el passeig de Sant Joan i el carrer Girona, que posteriorment arribarà fins a la plaça de Francesc Macià.

Així, a partir de dilluns 23 de novembre, la calçada central de la Diagonal quedarà tallada al trànsit privat des de Roger de Llúria fins a Aragó, i s’haurà de desviar bàsicament per Aragó o Mallorca, en sentit Llobregat i per Rosselló o València en sentit Besòs.

Els que es desplacin en sentit Besòs, des del tronc central de la Diagonal seran desviats obligatòriament pel carrer Rosselló i els que entrin a la Diagonal pel lateral, des del passeig de Gràcia, hauran de baixar per Pau Claris per anar a buscar el carrer València.

Mentre durin les obres, el passeig de Sant Joan perdrà la continuïtat a l’alçada de la plaça de Mossèn Jacint Verdaguer.

Per altra banda, i en relació a la circulació d’autobusos, les obres comportaran l’anul·lació de 6 parades i afectaran a 6 línies de TMB ( 6, 33, 34, V19, D50 i 19) i 2 de Tugsal (N1 i N4).