Barcelona ho ha donat tot aquest migdia amb el darrer dia de les festes de la Mercè. Avui, dia de la patrona de la ciutat, s’estan celebrant els últims actes per encarar la recta final de festa major, que es tancarà amb el tradicional Piromusical. En tot cas, l’epicentre d’aquest 24 de setembre ha sigut la plaça Sant Jaume, que des de les 11 del matí ja estava plena de gom a gom. En primer lloc, ha sigut el torn dels gegants de la ciutat, que han fet els seus respectius balls tradicionals al mig de la plaça, davant de la mirada de centenars d’infants que posteriorment els han acompanyat en cercavila. Posteriorment, el Seguici Popular també ha fet parada a Sant Jaume per fer els balls de lluïment. I, finalment, la cirera del pastís l’han posat les vuit colles castelleres de la ciutat, que han aixecat una trentena de castells. L’alcalde de la ciutat, Jaume Collboni, acompanyat del President de la Generalitat, Salvador Illa, han arribat al consistori darrere de la banda de músics. Després, acompanyats de diversos regidors i regidores, han sortit al balcó per presenciar tots els actes.
El dia ha començat intensament a la plaça Sant Jaume. Com no podia ser d’una altra manera, la cultura popular ha tornat a tenir un fort protagonisme durant tot el matí. La raó és que els gegants de la ciutat s’han plantat entre el Palau de la Generalitat i l’Ajuntament des d’abans de les 11. Després, ha començat la tradicional Passada, una desfilada pels carrers del Gòtic i del Raval, que ha cridat l’atenció de tots els públics, amb una gran presència d’infants.
El seguici es llueix
Un cop els gegants han emprès el seu recorregut, ha sigut torn del Seguici Popular, que ha arribat a la plaça Sant Jaume des de la Plaça de la Mercè. Encapçalat pels Capgrossos Macers, al seguici hi han participat els Gegants de la Ciutat, els Cavallets Cotoners, l’Àliga, el Lleó, la Mulassa, el Bou, el Drac, la Víbria, la Tarasca i els Gegants del Pi i de Santa Maria del Mar, amb les seves cobles, gralles, dolçaines i percussió. També hi han participat els Falcons de Barcelona, que han deixat bocabadats tots els assistents amb les seves construccions.

D’un en un, s’han col·locat al centre de la plaça, on han fet els seus respectius balls de lluïment. De fet, un dels més aclamats ha sigut el de l’Àliga de Barcelona, que enguany celebra el seu 650è aniversari.
Castells com a plat fort
Per culminar la diada, les vuit colles castelleres de la ciutat han entrat a la plaça amb els pilars caminant. Sant Jaume s’ha tenyit de multicolor amb les camises de les colles de la ciutat: Colla Castellers de Barcelona, Castellers de Sants, Castellers de la Vila de Gràcia, Castellers del Poble Sec, Castellers de la Sagrada Família, Colla Castellera Jove de Barcelona, Castellers de Sarrià, i Esquerdats – Colla Castellera de l’Esquerra de l’Eixample.
La diada castellera s’ha celebrat a l’antiga, que vol dir que les rondes es fan de forma simultània sense cap ordre determinat. Excepte l’aturada que s’ha fet per l’assistència sanitària després del 2d7 carregat de la Jove de Barcelona, la resta de l’exhibició s’ha dut a terme amb normalitat. Un dels moments més emocionants s’ha viscut quan els Castellers de Sants han descarregat el primer 4d9f de la temporada. Els borinots l’han acompanyat d’un 2d8f i un 3d8. En general, avui la plaça ha vist castells de 6, 7, 8 i 9.

Les festes de la Mercè 2024 posen avui el punt final. Després de 3 jornades farcides de música, cultura popular i art al carrer, Barcelona acomiadarà la seva festa Major amb el tradicional Piromusical. Serà a les 22 hores des de l’avinguda de la Reina Maria Cristina, i l’artista catalana Rosalía serà l’encarregada de donar-li forma a la banda sonora que acompanyaran els focs artificials i els llums.