Barcelona registra 155 morts i ferits greus en accidents de trànsit el 2020

L'impacte de les restriccions en la mobilitat redueix un 38% la sinistralitat

L’impacte de les restriccions en la mobilitat ha fet baixar tots els indicadors de sinistralitat a la ciutat de Barcelona. Segons el balanç del 2020, aquells sinistres de trànsit que han provocat víctimes mortals i ferits greus van ser 155, un 30,8% menys que l’any 2019 i la xifra més baixa dels últims 16 anys.
En concret, 14 persones van perdre la vida (12 homes i 2 dones) i 141 van resultar ferides greus. La meitat de víctimes mortals en sinistres de trànsit eren motoristes, seguit per quatre vianants, un conductor de bicicleta, un de turisme i un conductor de vehicle de mobilitat personal (VMP). El total de víctimes -entre morts, greus i lleus- va ser de 7.219, un 39% menys que les 11.854 del 2019.
La suma dels ferits greus dels col·lectius més vulnerables (conductors de vehicles de dues rodes a motor, vianants, ciclistes i conductors VMP), suposen el 87,9% del total de ferits greus.

En total, el 2020 la Guàrdia Urbana de Barcelona va intervenir en 5.715 sinistres amb víctimes a la ciutat, un 38% menys que l’any anterior.

Per tipologia de vehicles, els vehicles lleugers de quatre rodes (turismes, furgonetes i taxis) representen el 45,32% de vehicles implicats en sinistres de trànsit, seguits pels vehicles de dues rodes motoritzats, amb un 37,72% de
vehicles implicats. Per una altra banda, augmenta la presència dels vehicles de mobilitat personal passant del 2,6% al 4,41%.

Causes dels sinistres

D’acord amb el balanç presentat aquest dimecres, pel que fa als conductors, la manca d’atenció continua sent la primera causa directa de sinistres, seguida per no respectar les distàncies i fer un gir indegut o sense precaució. La principal causa directa dels vianants continua sent, com l’any anterior, no respectar els semàfors i creuar per fora del pas de vianants.

En relació a les causes indirectes, la presència de l’alcohol en el sinistres de trànsit n’és la principal, seguit de la calçada en mal estat i l’excés de velocitat.

Durant el 2020, gairebé 5.000 de 30.000 tests d’alcoholèmia van donar positiu, un miler dels quals van derivar en denúncies penals. De 2.600 tests de droga, prop de 1.500 també van ser positius, 6 d’ells penals.

Més infraccions per excés de velocitat

Uns 600.000 vehicles van superar la velocitat marcada, detectats per radars. Són moltes més infraccions per excés de velocitat que les del 2019 (347.173). Segons ha explicat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ho vinculen a un relaxament i excés de confiança per part els conductors aprofitant la baixa mobilitat durant l’estat d’alarma. “En haver-hi menys cotxes, es tendeix a córrer més”, ha afirmat.

La Guàrdia Urbana també va interposar 41 denúncies penals per conducció temerària i de risc i 1.213 per conduir sense disposar del carnet de conduir.

Entre les principals zones de risc amb més sinistres de trànsit es repeteix en diverses ocasions trams i encreuaments del carrer Aragó i la Gran Via de les Corts Catalanes, algunes de les vies més transitades a la ciutat. La Guàrdia Urbana atribueix l’alta accidentalitat a Aragó a diversos factors, entre els quals hi ha el nombre de carrils, la velocitat i la densitat de vehicles.

Barcelona, ciutat 30

Una de les mesures que l’Ajuntament vol seguir implementant el 2021 és el de caminar cap a una ciutat on la velocitat màxima de conducció sigui 30km/h.

Actualment, el 67’7% de les calçades ja tenen aquest límit i hi ha elements físics com ara coixins berlinesos o senyalització. L’objectiu del 2021 és arribar fins al 75% de vies.

Campanya de sensibilització

D’altra banda, el consistori engega un campanya de sensibilització, amb el missatge ‘Això no és accidental’, sobre les causes principals dels sinistres de trànsit i les seves conseqüències a través de vídeos d’imatges reals de sinistres a la ciutat. No s’inclouen vídeos d’accidents amb víctimes mortals.

L’objectiu de la campanya, afirmen, és sensibilitzar a la ciutadania sobre les conseqüències negatives i greus que tenen les infraccions i distraccions, tant per part de vianants com de conductors.