Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

Barcelona millora les competències emocionals d’infants de 3, 4 i 5 anys amb un programa educatiu

Els alumnes treballen temes com l'autoestima, la justícia, l'assetjament o la pèrdua

Barcelona ha aconseguit millorar les competències emocionals d’infants de 3, 4 i 5 anys amb la implementació d’un programa educatiu en algunes escoles de la ciutat. Es tracta de l’adaptació d’un programa del Departament d’Educació del Regne Unit que a Barcelona s’ha batejat com ‘1,2,3 emoció!’ i que planteja activitats a l’aula i en els entorns familiars per treballar el desenvolupament d’habilitats emocionals. En concret, al llarg del curs es treballen amb jocs i activitats temes com pertinença, autoestima, amistat, reptes, justícia i assetjament, canvis, pèrdua i mort. L’avaluació del programa demostra que els infants que hi han participat han augmentat el doble les seves competències emocionals respecte les escoles que no ho han fet.
El programa va començar com un projecte pilot impulsat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona el curs 2017-2018 en un nombre reduït d’escoles -11 escoles públiques i concertades de diferents districtes- mentre que el curs següent, 2018-2019, s’hi van sumar 37 escoles i es va iniciar a avaluar l’efectivitat del projecte.
De les 37 escoles, 19 van ser assignades al grup d’intervenció i 18 al grup control, que volia dir que el curs 2018-2019 encara no hi participarien i s’implementaria el programa el curs següent.

En finalitzar el curs, els infants del grup intervenció van augmentar el doble les seves competències. Així, l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) conclou que es demostra l’efectivitat del programa i que és efectiu tant en nenes com en nens així com en infants de barris amb diferent nivell socioeconòmic i independentment de la titularitat del centre.

D’altra banda, l’avaluació qualitativa a través de grups de discussió amb mestres també va ser positiva. En general, la satisfacció va ser “molt elevada” i va generar un impacte positiu també en els docents i en les famílies.

Les mestres participants asseguraven que després del programa hi havia una consciència emocional que abans no hi era i que els petits saben ara posar paraules a les emocions.

Per últim, l’avaluació de la formació oferta per l’ASPB mostra que les mestres que la van cursar han augmentat també el seu nivell de competències emocionals en acabar el curs. Per avaluar-la es va utilitzar l’instrument validat ‘Profile of emotional Competences (PEC)’. Abans de la formació, el 44% de les mestres havia obtingut un nivell de competències emocionals alt, mentre que després el percentatge arribava al 70%.

En total, el programa ‘1,2,3 emoció!’ ja s’ha posat en marxa a 56 escoles on hi participen 3.200 infants, i està a disposició dels centres públics, concertats i privats amb 2n cicle d’infantil de la ciutat que el vulguin implementar.
Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Tallers vinculats als ajuts de connexió a Internet i cessió d’equips informàtics de Reactivem Reus

Notícia següent

La UPF participa en la creació d’una gran cohort de naixements a Europa per millorar el benestar dels infants

Notícies relacionades