Barcelona estudia crear zones de distribució de paquets per aplicar la ‘taxa Amazon’

Ballarín diu que el govern municipal té "una voluntat clara" d'impulsar el tribut tot i la "complexitat"

Barcelona està estudiant crear zones de distribució de paquets per aplicar la ‘taxa Amazon’, segons ha explicat en una entrevista a l’ACN la regidora de Comerç i Hisenda de l’Ajuntament, Montserrat Ballarín. L’Ajuntament està explorant “totes les vies” i per ara es decanta pel que recomana un informe sobre la viabilitat de la taxa encarregat a la universitat Carlos III. L’informe, sobre la taula del consistori des de fa un any, proposa gravar el lliurament a domicili que fan dins de la ciutat grans empreses del comerç electrònic mitjançant una taxa per ocupació del domini públic. És a dir, que els operadors postals com Amazon hagin d’aparcar els vehicles en unes zones de pagament concretes per poder fer la distribució dels paquets.

Ballarín diu que el govern municipal té “una voluntat clara” d’impulsar el tribut. Com a exemple d’això, explica que en aquests moments un grup de treball format per tècnics de Mobilitat, B:SM i els serveis jurídics del consistori està estudiant si es podrien dibuixar a la ciutat ‘Zones d’Àrea de Distribució Urbana de Paqueteria’ (DUP). Els detalls d’on s’ubicarien aquestes zones a Barcelona, de quina manera i quin seria el preu per fer-ne ús encara no està determinat. En tot cas, seguiria un concepte similar a les places ja existents de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM).

Segons la regidora, ara s’està estudiant aquests dibuix i com les zones de distribució i les places d’aparcament afectarien a la mobilitat i l’espai públic, així com també com se’n podria determinar el preu. “Es pagaria el permís per aparcar en aquests espais anualment”, indica Ballarín, que matisa que es faria a través d’una llicència.

“Caldria calcular quin és el preu de l’espai públic al servei d’aquestes operadores”, afegeix. A més, menciona que l’informe encarregat a la universitat Carlos III proposa que el preu vagi en funció del volum de negoci de cada operador. “Per exemple, si una operadora té el 50% del mercat, hauria de pagar el 50% del valor de totes les places”.

La potestat tributària dels ajuntaments, reconeix, és “molt limitada”. Per això, Ballarín creu que l’única via per aplicar una taxa a grans empreses de la venda electrònica que distribueixen a la ciutat és precisament la que recomanen els catedràtics de Dret Financer i Tributari de la Carlos III, és a dir, fer-ho gravant l’ocupació del domini públic.

Amb tot, assenyala que la llei de comerç de la Generalitat també preveu que es puguin taxar aquestes distribucions i des del consistori hi han estat treballant per donar compliment “dins aquest marc” i l’habilitació que fa la llei.

Segons aquesta llei, “els ajuntaments han de regular i taxar per mitjà d’ordenances la distribució dels productes adquirits per Internet o a distància, d’acord amb llurs competències en matèria de mobilitat, sostenibilitat i seguretat en llur municipi”.

Un pas necessari: Amazon, al registre d’operadors postals

La regidora apunta que un pas necessari per tirar endavant la taxa era que Amazon – una de les principals empreses en el punt de mira de l’Ajuntament- estigués registrada com a operador postal ja que la proposta de taxa ideada té com a subjecte passiu els operadors postals.

I això no ha estat així fins el mes de setembre passat, quan la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va resoldre que l’activitat que fa la multinacional a través d’Amazon Spain Fulfillment i Amazon Road Transport Spain es considera postal.

De fet, un dels motius que esgrimeix Ballarín per justificar que no s’hagi avançat en la creació de la taxa és aquest. És a dir, que havien d’esperar-se que Amazon es donés d’alta al registre d’operadors postals.

La regidora del PSC remarca que és important que la taxa no perjudiqui transportistes com ara els ‘riders’ o empreses que aposten per sistemes de distribució més sostenibles, com ara a dues rodes o caminant. “Som conscients que l’e-commerce també ha de tenir el seu petit àmbit a la ciutat”, assenyala.

Una taxa “pionera” sense calendari

La regidora socialista no amaga la “complexitat màxima” que té impulsar la taxa i assenyala que Barcelona ha estat una ciutat “pionera”, ja que afirma que cap altra ciutat del món té una taxa d’aquest tipus. “Sempre hem manifestat el compromís però mai hem ocultat la complexitat, no hem enganyat a ningú”, defensa.

Tot i que no s’ha inclòs en el paquet d’ordenances fiscals (OOFF) del 2022, Ballarín diu que la taxa es pot establir en qualsevol moment. “Quan arribarà? Quan tinguem un mínim de garanties jurídiques que això te una certa viabilitat jurídica”, assegura. En aquest sentit, argumenta que volen “fer les coses bé” i no topar amb una demanda per part de les operadores i que un tribunal els digui que la taxa no té solidesa.

La promesa d’una taxa no inclosa en les OOFF del 2022 és una de les raons que situa ERC, el principal grup a l’oposició, “lluny” d’aprovar el pressupost per l’any que ve, ja que ho considera un “incompliment”.

“L’experiència ens indica que no podem caure altre cop en una bona fe de proposar coses que després no es compleixen o es distorsionen”, va apuntar fa pocs dies el líder dels republicans a l’Ajuntament, Ernest Maragall.

Sobre això, Ballarín diu que ERC ha de valorar “conjuntament” les ordenances i el pressupost i promet que estan fent “tot el possible” per aplicar la ‘taxa Amazon’.