El Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA) ha presentat el seu nou Pla Estratègic 2021-2024, el qual ha estat redactat amb l’objectiu de recuperar els vols que s’han perdut a conseqüència del fort impacte de la pandèmia de la Covid-19 en el sector aeronàutic. Es tracta del full de ruta pels pròxims quatre anys perquè l’Aeroport Josep 2 Tarradellas Barcelona-El Prat torni a recuperar el seu posicionament intercontinental després de la caiguda de tràfic de passatgers més gran de la història.
El Pla inclou una valoració de l’impacte de la Covid-19 en les rutes aèries i aerolínies de tot el món, identificant factors claus per a la recuperació i la sostenibilitat de l’oferta de vols a l’aeroport, com és, per exemple, garantir la seguretat sanitària dels passatgers en el seu pas per les instal·lacions. En aquest sentit, l’aeroport ha obtingut la certificació “Airport Health Accreditation” de l’Airport Council International (ACI), que l’acredita com a aeroport
sanitàriament segur.
Així mateix, també considera la variació del comportament del viatger en tots els segments de viatge. Els passatgers de negoci poden ser més difícils de recuperar per les restriccions de les empreses i la nova força del teletreball; mentre que la demanda latent de viatjar per motius d’oci i per motius familiars i d’amistat continua sent molt forta segons les enquestes sectorials. En la situació actual, el passatger és més flexible i viatja cap aquelles regions amb les quals existeix connectivitat, havent guanyat importància el turisme de proximitat i les reserves d’última hora. Els costos sanitaris (proves PCR, vacunació, etc.) poden ser obstacles importants a l’hora de la recuperació de l’activitat.
La connectivitat amb els hubs europeus i mundials i el monitoratge continu d’oportunitatscom a mesures de contingència
El Pla Estratègic 2021-2024 fixa dos objectius de treball i vigilància essencials com a mesures de contingència enfront de la crisi actual de cara a assegurar l’accessibilitat global de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat:
- Garantir la connectivitat amb 19 grans hubs mundials i europeus, ja que aquests serveixen com a nodes de per accedir a qualsevol destinació rellevant arreu del món. Molts d’aquests hubs ja estan amb ruta directa i amb volums importants de freqüències diàries, mentre que amb els altres s’espera tenir connectivitat a curt termini.
- Mantenir un monitoratge constant i exhaustiu de les oportunitats de mercat que seguiran apareixent, tant com a resultat de la total reestructuració del sector aeronàutic com per la millora de la capacitat actual de Barcelona per atreure viatgers. Alguns exemples podrien ser l’aparició de noves rutes de llarg radi de baix cost (per les quals l’aeroport ha demostrat tenir potencial) o la recuperació dels congressos, fires i creuers a la capital catalana.
Tres nivells de priorització en la recuperació dels vols
El Pla Estratègic 2021-2024 ha establert tres categories de connectivitat de diferent prioritat amb l’objectiu de promoure la reactivació de l’activitat dels vols intercontinentals a
l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat 3
1. Connectivitat prioritària: 14 destinacions.
Amèrica del Nord: Chicago, Miami, Nova York, Los Angeles, Toronto, San Francisco, Atlanta,
Ciutat de Mèxic.
Amèrica del Sud: Lima, Sao Paulo.
Àsia: Beijing, Shanghai, Hong Kong, Seül.
2. Connectivitat addicional: 6 destinacions.
Amèrica del Nord: Montreal, Boston, Washington
Amèrica del Sud: Santiago de Xile
Àsia: Islamabad, Lahore, Amman
3. Noves connexions: 3 destinacions.
Delhi, Tòquio, Texas (Dallas/Houston)