Barcelona crearà 32,6 quilòmetres nous de carril bici fins al 2023

El govern municipal aposta per fer la ciutat més "ciclable" i connectar trams ja existents

Un home espera creuar en bicicleta el pas de vianants, a tocar de la plaça Cinc d'Oros de Barcelona. ACN

Barcelona crearà 32,6 quilòmetres nous de carril bici fins al 2023 i millorarà 11,7 quilòmetres de la xarxa existent. Així figura en el nou paquet d’actuacions presentat pel govern municipal per donar un impuls a la infraestructura de carrils bici. Segons dades de l’Ajuntament, l’ús de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal ha augmentat un 22,4% el mes de setembre. L’objectiu del govern municipal és, per tant, seguir avançant per fer de Barcelona una ciutat ciclable, saludable, sostenible i segura. Amb les actuacions previstes de nova construcció i de millora dels carrils ja existents, el 2023 es preveu arribar als 272,6 quilòmetres de xarxa ciclista. La inversió és de 30,8 milions d’euros.

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz assenyala que es tracta d’una proposta “molt completa” i que segueix dibuixant el “compromís” del govern municipal per fer de Barcelona una ciutat ciclable. Amb l’increment de 32 quilòmetres, afirma Sanz, la ciutat se situa en el lideratge de les grans ciutats europees.

Al seu torn, la regidora de Mobilitat, Laia Bonet, destaca que la “fotografia final” de com serà la ciutat el 2023 és “molt important”, amb gairebé 273 quilòmetres per a la bicicleta. A més, però, remarca tota la zona de la ciutat que és Zona 30 (la velocitat màxima és 30 km/h) i l’aposta pels mètodes de transport sostenibles i la millora de la convivència entre vianants i vehicles, siguin públics i privats.

Nous carrils bici

Els nous carrils bici que es crearan inclouen trams de grans avingudes i eixos de la ciutat com el Passeig Maragall, Còrsega, Via Augusta, Fabra i Puig, Mallorca, Joan de Borbó, Travessera de les Corts o Avinguda Roma.

La majoria de les actuacions consisteixen en nous carrils bici segregats unidireccionals per millorar la connexió entre carrils bici ja existents en la mateixa via o vies pròximes, així com per crear vies ciclistes que uneixin diferents barris.

Per exemple, una de les actuacions és un itinerari ciclista vertical que discorrerà pels carrers Independència i Badajoz en sentit muntanya des del front litoral fins a l’Hospital de Sant Pau, passant per la plaça de les Glòries.

Un altre exemple és el de Mallorca, on es configurarà un nou eix horitzontal que creuarà la ciutat en sentit Llobregat, unint el barri del Clot amb l’Estació de Sants a través de l’Eixample.

A banda de les noves actuacions anunciades, actualment hi ha projectes de reurbanització que ja preveuen nous carrils bici. Aquí hi ha per exemple els vinculats a la primera fase de connexió del tramvia per la Diagonal o la Via Laietana.

Carril bici a Plaça Catalunya

D’altra banda, també es construiran nous trams de carril bici segregats a Plaça Catalunya amb l’objectiu de connectar el casc antic de Ciutat Vella amb el passeig de Gràcia i la rambla Catalunya.

Un altre espai on hi haurà canvis serà la cruïlla entre l’avinguda Josep Tarradellas i els carrers Berlín, Entença i París. En aquest cas, s’implantaran diversos trams de carril bici unidireccionals per millorar el creuament de vianants i ciclistes i augmentar-ne la seguretat.

També es farà un estudi de viabilitat per implantar un carril bici que connecti a través de la Plaça d’Espanya amb tots els carrils bici que hi conflueixen actualment, en període d’obres.

Baixada de la bici a calçada

En paral·lel a la construcció i implantació de nous carrils bici, durant el que queda de mandat també s’han previst una desena d’actuacions per millorar 8,5 quilòmetres de la infraestructura ciclista ja existent perquè sigui més còmoda i segura, tant per als ciclistes com per als vianants.

En aquest sentit, destaquen com a grans intervencions les actuacions per baixar de la vorera a la calçada trams importants dels carrils bici de l’avinguda Diagonal i de la Gran Via de les Corts Catalanes. Així, es recupera la vorera per on passen ara les bicicletes.