Barcelona convertirà el carrer Pi i Margall en un nou corredor verd

El govern municipal pacificarà la circulació, restarà espai al cotxe i crearà quatre noves 'places'

Render de com quedaria el carrer Pi i Margall després de la seva transformació urbanística. CEDIDA

Barcelona començarà obres al juny per transformar el carrer Pi i Margall en un nou corredor verd. L’objectiu, segons ha explicat aquest dijous el govern municipal, és aixecar l’asfalt i transformar l’espai perquè aquest convidi a l’estada i el passeig, afavoreixi la mobilitat sostenible. De fet, la circulació es pacificarà amb una calçada amb menys espai: de pujada tindrà un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat, i de baixada hi haurà un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes. A més, s’augmentarà la presència d’arbres i vegetació i es crearan quatre noves ‘places’ als encreuaments per millorar la comunicació entre barris.

El projecte té un pressupost de 13,6 milions d’euros i les obres, que començaran al juny, duraran uns 17 mesos. La idea, un cop transformat el carrer en un nou eix verd, es facilitar la connexió entre els districtes de Gràcia i Horta-Guinardó, amb el vianant i la mobilitat sostenible com a protagonistes.

En concret, a Pi i Margall, la millora de l’espai públic relligarà els barris del Camp d’en Grassot i Gràcia Nova, la Vila de Gràcia, la Salut, Can Baró i el Baix Guinardó, dels districtes de Gràcia i Horta-Guinardó.

Mitjançant la reforma, el govern municipal vol fer la via més “agradable, saludable i habitable” però també afavorir el comerç de proximitat de la zona.

Fora l’asfalt

Amb el nou disseny, el carrer Pi i Margall esdevindrà una avinguda amb el trànsit rodat pacificat. D’una banda, es desasfaltarà el carrer i el paviment que s’utilitzarà serà el granit, una estratègia del nou urbanisme municipal per unificar els carrers i donar-los un caràcter de convivència.

A més, es restarà espai al cotxe i la calçada de granit que quedarà tindrà menys espai que l’actual. De pujada hi haurà un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat, i de baixada, un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes. De cara als vianants, es potenciarà el verd i les zones d’estada i les voreres seran com a mínim de 5 metres, però s’ampliaran fins als 12 en certs punts.

A banda, el disseny inclou un cordó de serveis a les dues voreres que queda integrat entre parterres i permet situar zones de càrrega i descàrrega, contenidors, aparcaments de bici i la resta de serveis de manera repartida al llarg de tota la via. Les parades de bus es reubicaran i es mantindran totes.

Actualment, 20 dels 30 metres de l’ample del carrer són de calçada, amb dos carrils de circulació, dos de bus-taxi i dos d’aparcaments i serveis.

Quatre noves places

Un altre punt destacat de la proposta per transformar el carrer Pi i Margall és la creació de quatre noves places. Se situaran a l’àmbit de la plaça de Joanic; al de l’encreuament amb els carrers de Sant Lluís i de Ca l’Alegre de Dalt; al dels carrers de l’Encarnació i de Pau Alsina, i al dels carrers de Sardenya i de la Providència. S’hi col·locaran bancs i cadires i es crearan més passos de vianants.

Calendari, pressupost i participació

La Comissió de Govern ja ha aprovat inicialment el projecte executiu, que compta amb un pressupost de 13,6 milions d’euros, i l’inici d’obres es preveu per al juny vinent, amb una durada d’uns 17 mesos.

La proposta s’ha presentat i compartit aquest dijous amb el veïnat, comerciants i entitats posant el punt i final així al procés de treball iniciat el 2017 per definir el futur del carrer Pi i Margall.